2023
Горещият бразилски темперамент винаги е бил силно свързан със спортните автомобили и автомобилния спорт. Бразилия е не само родината на две от легендите във Формула 1 Фитипалди и Сена, но тя е и страна с висока автомобилна култура, чиито корени се простират много назад във времето. Възходът на местната автомобилна индустрия започва след Втората световна война, основно на базата на германски и американски технологии. В страната обаче по традиция се създават и голям брой самобитни конструкции на спортни автомобили, един от които заслужава специално внимание.
Това е така нареченият Brasinca Uirapuru – спортно купе от клас GT, произвеждано между 1964 и 1966 г. като за този период са направени само 77 екземпляра (включително и 3 кабриолета). Целта на този атрактивен спортен автомобил, създаден преди близо 60 години, е да демонстрира на практика и да популяризира възможностите на фирмата Brasinca (съкращение от Brasil и Indústria Nacional de Carrocerias de Aço), която произвежда камиони, както и различни автомобилни части за други производители.
За разлика от много други спортни автомобили от онова време, които използват каросерии от фибростъкло, всички екземпляри на Uirapuru се отличават с ръчно изработена каросерия от стоманена ламарина, поставена върху специално проектирана моноблокова рама. Това е и един от първите бразилски автомобили, преминали тестове в аеродинамичен тунел в Аеронавигационния технологичен институт (ITA), в Сао Жозе дос Кампос. Той се задвижва от 6-цилиндров двигател от камион Chevrolet с работен обем 4271 куб. см, оборудван с три карбуратора SU, който произвежда мощност от 155 к.с. Последните екземпляри, обозначени като 4200 S, вече достигат 163 к.с., а съществува и версия 4200 GTS с мощност 170 к.с. Автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч за 10,4 секунди и може да достигне максимална скорост от около 200 км/ч.
Дизайнът на Uirapuru има силна прилика с британското спортно купе Jensen Interceptor (дело на италианската каросерийна фирма Touring), което дебютира в годината, в която производството на Uirapuru приключва, и според мнозина оформлението на Interceptor е директно заимствано от неговата стилистика. Това в особена степен важи за капака на багажника, в който е интегрирано панорамното задно стъкло.
С Uirapuru е свързано и още едно интересно съвпадение, като този път следите водят до България. Става дума за специфичната фирмена емблема с буквата „В“ от 1964 г., която почти по нищо не се различава от световно известното лого на фирмата „Балканкар“, създадена през 1965 г.
Основната част от произведените екземпляри на Uirapuru са запазени до днес, като някои от тях все още могат да се купят от запалени колекционери на цена от около 152 000 долара.