2016
Понякога човек има нужда от страст и търпение, за да открие истинските неща в живота. Почти като детектив е действал Джон Графелман, здраво работещ фермер от щата Илинойс, който е бил притежател на невероятна автомобилна находка – оценена висока предимно от феновете на Ford и по-конкретно – на Mustang. Както пише във форума за почитатели на модела, Графелман години наред е кътал в гаража си кола, за която не е знаел, че е първият 302 Boss Mustang Concept Car на култовия дизайнер Лари Шинода. Накрая фермерът не само е разбрал какво бижу притежава, но и го е реставрирал с помощта на много свои приятели с педантична точност.
Годината е 1976-а. Любителят на Ford-ове Графелман си търси употребяван автомобил с достатъчно „коне” под капака. Така в местния вестник той попада на обява за продажба на Ford Mustang Mach 1 Cobra Jet с „порядъчен” 7-литров двигател. Джон купува колата и за две години изминава с нея около 7000 км, преди да му се роди дете и жена му да започне да мрънка, че машината била твърде неудобна за превоз на сина им Джейсън отзад. Така Графелман зарязва колата и години наред тя събира прах в гаража.
Първи съмнения и решаващ въпрос
Още тогава Графелман подозира, че колата била специална – вероятно спортните ламели на задното стъкло са му направили впечатление. А дали и продавачът не е говорил за съществена „история във Ford” при този Special Edition Mustang? Любопитството на Графелман достига връхната си точка в първото десетилетие на новия век. Синът му Джейсън разбрал от човек, запознат добре с историята на Ford, че имало кола, за която „не се знаело какво се е случило”. След ключовия въпрос „Има ли въздухозаборници отзад?” Графелман започва да се рови. Той открива, че при неговия зарязан автомобил някога е имало, но вероятно на по-късен етап са били заварени. И именно това го мотивира още повече.
Хоби-детективът започва да търси и още доказателства. И намира инициалите LB и цифрата 1 на волана, за които с чужда помощ разбира, че означават Larry’s Boss и първия прототип, създаден от дизайнера Лари Шинода. Освен върху Boss Mustang работата на Шинода е оказала влияние и върху Corvette при предишния му работодател General Motors. При това Графелман установява неточности при размерите и контурите на спойлера – които свидетелстват, че детайлът не е рожба на масово производство. Другите доказателства: алуминиев всмукателен тракт, по-ниско окачване, ленти Boss 302 без съответното лого и, разбира се, т.нар. Shaker Scoop на двигателния капак (опция за версиите от 70-те години). Допълнително колата на Шинода има стрътбар и дискови спирачки отзад, електрическо отваряне и отделно заключване на задния капак и по-наклонен волан.
Шинода с удоволствие щеше да си купи обратно колата
При своите разследвания Графелман разбира, че починалият през 1997 г. Шинода в периода 1970-72 г. е продал колата на шивача си в Мичиган. Според някои данни дизайнерът дори е искал да си я купи обратно. „Иска ми се да можех да се срещна с Лари. Вероятно той е по-щастлив там горе и от високо се радва на този прекрасен автомобил”, пише Графелман във форума на сайта fordenthusiasts.com.