Bosch Tech Day 2024: Бош разработва технология „Изобретена за цял живот“

1906
2024

Софтуерът е движеща сила зад иновациите във всяка област

В Бош името на играта е програмиране: доставчикът на технологии и услуги разширява бизнеса си със софтуер и услуги. Компанията си поставя за цел до края на десетилетието да генерира продажби на софтуер за милиарди. „От доста време насам Бош е и софтуерна компания“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Бош, на Деня на технологиите на Бош – Bosch Tech Day 2024 в Ренинген. „Обширната ни експертиза във всички бизнес сектори на компанията ни позволява да влагаме редове код директно в продуктите. Софтуерът в продуктите ни е технология „Изобретена за цял живот“, подобряваща живота на клиентите ни.”

Софтуерът на Бош вече присъства в редица области, включително в производствените линии на големи индустриални предприятия, в голям брой автосервизи и в медицинско оборудване. Той предупреждава водачите на автомобили за шофиране в насрещната лента, защитава ценни активи, контролира строителните технологии и работи в открития космос, на Международната космическа станция. 48 000 са софтуерните програмисти в Бош, 42 000 от тях са в бизнес сектор „Mobility“. „Триумфалното шествие на софтуера ще революционизира фундаментално автомобилната индустрия“, каза Хартунг. „В бъдеще автомобилите ще бъдат гладко интегрирани в дигиталния свят. В резултат на това те ще имат още едно предимство – ще се актуализират постоянно“, добави д-р Маркус Хайн, член на Управителния съвет на Бош и президент на бизнес сектор „Mobility“. Автомобилите ще се разширяват с нови функции не чрез посещение в сервиза, а чрез удобна софтуерна актуализация „по въздуха“. Ще цитирамеМаркус Хайн: „С технологиите Бош колите ще остаряват по-бавно.“ И то не само леките автомобили. Камионите, мотоциклетите и електрическите велосипеди също ще получават нови функции за безопасност и комфорт чрез актуализация. От дебюта на интелигентната система за електрически велосипеди в края на 2021 Бош пусна около 70 нови функции и модификации чрез приложението eBikeFlow – от аларма и функция за проследяване до нови режими на каране.

Потенциалът на софтуера надхвърля границите на компанията

Софтуерът и дигиталните услуги вече се превърнаха в основата на бизнес успеха на Бош – те са движещата сила и средство за иновации отвъдрамките на компанията и индустрията. С обширните си познания и експертиза в областта на мобилността, производството и строителните технологии, Бош е търсен партньор за компаниите, които са традиционни лидери в ИТ сферата. „За да използваме огромния потенциал на софтуера и ИИ, се нуждаем от силни партньорства. Едва ли една компания може да се справи сама с това. В този контекст софтуерът с отворен код предлага особено полезен начин за обединяване на експертизатаотвъд границите на компанията, за спестяване на разходи и за създаване на стандартизирани решения“, каза Хартунг.

Политиците също могат да играят важна роля: компаниите се нуждаят от сигурност при планирането в областта на изкуствения интелект, който става все по-важен за разработването на софтуер. Това важи и за Закона за ИИ, наскоро приет от Европейския съюз. „Сега ЕС трябва бързо да преведе Закона за изкуствения интелект в стандарти, тъй като макар и регулирането да е необходимо, то не трябва ненужно да забавя темпото на технологиитеили дори да възпрепятства иновациите“, продължи Хартунг.

Ерата на софтуерно дефинираната мобилност започва сега

В автомобилната индустрия новата тенденция си има име: софтуерно дефинирано превозно средство. Софтуерът все повече се превръща в отправна точка за проектиране и разработване на нови модели автомобили. Скорошно проучване на McKinsey изчислява, че световният пазар за автомобилен софтуер и електроника ще достигне 462 милиарда долара до 2030. От 2023 делът на софтуера в превозните средства ще се утрои. Целта на Бош е да бъде част от този растящ пазар и да остане предпочитан партньор за автомобилните производители от цял свят. „Ние сме в зората на ерата на софтуерно дефинирания автомобил“, заявиХайн. „За Бош това е добра новина, защото можем да правим и двете: и хардуер, и софтуер. Ние сме една от малкото компании, които владеят напълно взаимодействието между автомобилната електроника и облака.“ Със софтуерни и сервизни решения като Vehicle Health – „Здравето на автомобила“, например, Бош помага на операторите на автопаркове да избегнат повреди по превозните средства и да повишат ефективността. Специално за логистичните компании дигиталната платформа Bosch L.OS улеснява дигитализацията и опростява цялата верига от операции. Освен това компанията разработи специален софтуер, с чиято помощ автомобилите спират изключително плавно, без тласъци, сякаш зад волана е професионален шофьор. С функцията на Bosch „eBraketoZero“ – „електронна спирачка до нулата“ не само спирането при трафик „спри-тръгни“ е по-приятно и спокойно, но и рискът от прилошаване на пътниците намалява. „Можем да осигурим плавно спиране и тръгване със софтуер, който спира гладко като професионален шофьор“, сподели Хайн.

Софтуерно дефинираната мобилност ще върви ръка за ръка и с променящата се автомобилна архитектура: от специфична за домейните ИТ и електронна архитектура към централизирана и с кръстосани домейни само с няколко супер мощни компютъра и сензора. В момента в един автомобил работят около сто управляващи блока от различни производители. В бъдещото софтуерно дефинирано превозно средство контролните функции ще се изпълняват от десетина автомобилни компютри. За да се постигне това, компютрите ще трябва да комбинират специфичните функции за няколко домейна. В този контекст Бош и Qualcomm съвместно представиха нов автомобилен компютър в началото на годината. За първи път той съчетава информационно-развлекателните функции с функциите за подпомагане на водача. За производителите на автомобили това означава не само намаляване на монтажното пространство, кабелите и теглото, но и най-важното – по-ниски разходи. Само икономиите от управляващите блокове, постигнати чрез сливане на информационно-развлекателните системи и помощта за водача, могат да достигнат до 30%. С усъвършенстваните автомобилни компютри Бош вече върви по пътя към успеха: през последните три години компанията генерира продажби от почти 4 милиарда евро с тях.

Но независимо дали са сто или десет, различните компютри и софтуерни пакети в един автомобил трябва да бъдат свързани помежду си в мрежа, така че да могат да комуникират извън границите на бранда. Дъщерното дружество на Бош ETAS доставя междинния софтуер за това – софтуер за превод между физическите компоненти на автомобила и неговия приложен софтуер, дори и ако те са създадени от различни доставчици. Точно както днес няма автомобил, който да не разполага с компонентотБош, за в бъдеще няма да има коли по пътищата, които да не разполагат с редове от кода на Бош.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин