Bosch: цените на суровини за автомобилни технологии са нараснали тройно от 2020


4
май
2022

През 2021 Бош постигна значителен ръст в продажбите и печалбата въпреки затруднената конюнктура. Приходите от продажби, генерирани от доставчика на технологии и услуги, се повишиха с 10,1% до 78,7 милиарда евро, а оперативният резултат (EBIT от дейността) се увеличи с над 50% до 3,2 милиарда евро. Маржът на EBIT от дейността се подобри с 4% процента в сравнение с 2,8% през предходната година. „Успешният резултат от 2021 година засилва увереността ни, че ще се справим и с предизвикателствата на тази година“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, при представянето на годишния отчет на компанията.

Войната в Украйна с всичките си последствия поражда значителна несигурност. Компанията поема много сериозно отговорността си към своите служители. Още от първия ден на конфликта Бош предоставя и обширна хуманитарна помощ за облекчаване на ситуацията с бежанците. „Ние мислим за хората, които се борят за оцеляване, и споделяме страховете им“, заяви председателят на Управителния съвет на Бош Щефан Хартунг. Той добави, че войната не може да реши политическия конфликт. Според него настоящата ситуация подчертава натиска върху политиците и обществото да станат по-независими от изкопаемите горива и енергично да се стремят към разработването на нови енергийни източници. „Поради тази причина, каза той, Група Бош системно продължава усилията си за смекчаване на глобалното затопляне, въпреки предизвикателната икономическа среда.“ Хартунг обяви, че Бош ще инвестира около три милиарда евро за три години в технологии, неутрални за климата, като електрификацията и водорода.

Хартунг е убеден, че електрификацията е най-бързият път към климатична неутралност, при условие, че се базира на зелено електричество. Ето защо Бош продължава да развива устойчивата мобилност: през 2021 поръчките на компанията, свързани с електромобилността, за първи път надхвърлиха десет милиарда евро. Но лидерът на Бош също така подчерта, че е необходим и водород. „Индустриалната политика трябва да се съсредоточи върху подготовката на всички сектори на икономиката за водорода“, каза той. „Системите, базирани на електричество, са с приоритет, но решенията, базирани на водород, също трябва да наберат по-висока скорост. Ще имаме нужда и от двата енергоизточника, ако искаме да живеем устойчиво на нашата синя планета.“ Председателят на Управителния съвет на Бош обяви, че през следващите три години компанията ще инвестира още десет милиарда евро в дигиталната трансформация на бизнеса си. „Дигитализацията също играе специална роля за устойчивостта – и нашите решения стартират на тази основа“, каза Хартунг. Примери за такива решения в портфолиото на Бош са енергийният мениджър за интелигентния дом и свързаната производствена енергийна платформа.

По-специално в бизнес сектора „Автомобилни технологии“ в момента разходите са много високи  – цените на някои суровини са се утроили от 2020 г. досега. „Трябва да се подготвим за продължаващия ръст на цените и много нестабилните пазари“, заявява д-р Маркус Форшнер, член на Управителния съвет и главен финансов директор на Robert Bosch GmbH. „Не само автомобилните производители, но и доставчиците трябва да се адаптират към нарастването на цените“.

Водородна електролиза: Навлизане на пазар за 14 милиарда евро

С цел ефективни действия в областта на климата Бош навлиза в бизнеса с компоненти за водородна електролиза. Компанията планира да инвестира близо 500 милиона евро в тази нова сфера на дейност до края на десетилетието – половината от тях до пускането на пазара, планирано за 2025. „Стъпили сме на широка основа, от която да развиваме водородните технологии и да увеличим производството на водород в Европа“, заяви Хартунг. „Очакваме глобалният пазар на компоненти за електролизери да достигне около 14 милиарда евро до 2030 г. Бош доставя стека – ядрото на системата за водородна електролиза, което се комбинира в интелигентен модул със силова електроника, сензори и управляващ блок. Стековете за поколение H2 се очаква да влязат в производство най-рано през 2025 г.

Преход към алтернативна мобилност: Електрификация с акумулатори и задвижване с горивни клетки

Бош очаква Зелената сделка на ЕС да даде решителен тласък на електрификацията на пътния трафик. „Всички автомобилни производители се стремят да увеличат дела си в нарастващия пазар на електрически превозни средства“, каза д-р Маркус Хайн, член на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH и президент на бизнес сектор „Автомобилни технологии“. „Визията на Бош е да бъде доставчик номер едно за електрически задвижващи системи на пътя.” Ключова техническа задача, каза Хайн, е да се поддържа подходящата температура на задвижването и акумулатора и да се осигури необходимият климатичен комфорт в купето. Интелигентният термомениджмънт може да увеличи пробега на електромобила с цели 25%, посочи той. За тази цел Бош разработи интегрирано решение: гъвкав термомодул или FTU. С FTU Бош навлиза на пазар, за който се предвижда да достигне обем от 3,5 милиарда евро до края на десетилетието. За електрическата мобилност, базирана на горивни клетки, тази година Бош ще стартира производството на задвижващи агрегати с горивни клетки за камиони. „В завода в Бамберг ще произвеждаме стекове с гигаватова мощност не по-късно от средата на десетилетието“, каза Хайн. „До 2030 карането на камион с горивни клетки не трябва да струва повече от дизела – това е нашата цел. Бош ще увеличи капиталовите си разходи за мобилни горивни клетки до почти един милиард евро между 2021 и 2024 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин