Bosch: цената на софтуера ще бъде 30% от тази на колата


15
ян.
2021

Модерните автомобили стават все по-интелигентни и автомобилните компютри на Bosch се грижат за това. Тези компютри са новите универсални звезди на автомобилната електроника, които обединяват функциите на отделните управляващи блокове в централни изключително мощни електронни модули. Автомобилните компютри на Бош вече управляват системите за подпомагане на водача и тракшън контрола в серийните модели. Скоро към тях ще се присъединят и централните компютри за функциите в кокпит и за електрониката . Нито една друга компания не разполага с опита и портфолиото на Бош в тази област, който може да предложи компютри за серийно производство за всички системи на модерните автомобили. И бизнесът се разраства. От лятото досега Бош спечели поръчки за 2,5 милиарда евро за своите автомобилни компютри. „Автомобилните компютри имат огромен бизнес потенциал за Бош. Днес ние сме един от водещите инженерни и технологични партньори на автомобилните производители“, заяви Харалд Крьогер, изпълнителен директор на Robert Bosch GmbH. Автомобилните компютри са централният компонент, с който Бош ще разшири водещата си роля в софтуерно интензивните електронни системи. Този пазар възлиза на около 20 милиарда евро и се очаква да нараства с 15% до 2030. За да отговори на това търсене, през януари 2021 стартира дейността си новата дивизия за интердисциплинарни компютърни системи със 17 000 служители. В нея Бош обединява хардуерното и софтуерното инженерство за разработка на компютри, сензори и управляващи блокове за всички автомобилни системи. Бош Инженеринг Център София допринася активно за развитието на дивизията за интердисциплинарни компютърни системи. 

Автомобилната електроника се готви за бъдещето

В бъдеще високоефективните управляващи блокове ще станат задължителни за всички автомобили. Тези централни възли са мястото, където се свързват всички „нерви“ на автомобила. Благодарение на невероятната си изчислителна мощност от няколко милиарда операции в секунда, централните компютри могат да обработват големите данни, необходими за автоматизираното шофиране, услугите, базирани на данни и постоянните софтуерни актуализации. Според McKinsey делът на софтуера в стойността на автомобила ще се увеличи от едва 10% днес до 30% в бъдеще. Това развитие подчертава колко важни ще бъдат битовете и байтовете за колите на утрешния ден. А автомобилните компютри, които могат да се справят с такива софтуерни функции и обеми от данни, скоро ще се превърнат в стандарт за всички автомобили – от компактните минита, през премиум седаните до 40-тонните камиони. Бош разработва компютри за кокпита и свързаността, за системите за подпомагане на водача и автоматизираното шофиране, както и за задвижването и електрониката. Това означава, че контролът над основните функции на автомобила ще бъде концентиран само в няколко високопроизводителни централни компютъра. В следващото поколение автомобили информационният компютър, разработван от Бош, ще поеме задачите, изпълнявани от десет управляващи блока. Сега някои превозни средства са оборудвани с над 100 управляващи блока, но с помощта на новите разработки производителите ще понижат значително броя им. „Автомобилните компютри ще намалят значително сложността на електронните системи и ще осигурят възможно най-голяма сигурност“, твърди Крьогер. Освен това инсталирането на повече мощни централни компютри ще ограничи и окабеляването, следва намаляване на разходите, теглото и монтажното пространство.

В авангарда на автомобилната електроника

В следващите години на автомобилните компютри ще бъдат възложени задачи от различни системи на автомобила – или домейни, както ги наричат ​​експертите. Когато това се случи, само един централен компютър ще отговаря за управлението не само за задвижването на автомобила, но и за електрониката. Тогава централните компютри ще бъдат още по-мощни: през последните 20 години изчислителната мощ на управляващия блок на навигацията е нараснала 3 000 пъти. Това е почти три пъти повече от увеличението, предвидено от закона на Мур, който гласи, че изчислителната мощност се удвоява на всеки две години. В резултат на това модерният кокпит компютър може да контролира не само дисплеите, информационно-развлекателните системи и гласовите команди, но и задачите на други домейни, като например някои помощни функции

Бош предлага автомобилните си компютри като модулен комплект, който включва електронна система с  подходящия хардуер и софтуер за всякакви изисквания и условия. Крайната цел е софтуерна и системна архитектура за целия автомобил, при която всички централни компютри, сензори и управляващи блокове са напълно съвместими. Предимството на такъв модулен дизайн за автомобилните производители е допълнителната гъвкавост при разработката на автомобилни компютри за различни модели автомобили. Ако, например, е дефинирана фундаменталната архитектура за хардуера и софтуера, тя може да се адаптира според изискванията на клиента.

За премиум автомобилите могат да се осигурят допълнителни функции чрез добавяне на софтуерни модули или специални чипове към платките.  Структурата на компютъра на компактните модели може да бъде променена така, че да осигурява централен контрол върху основните функции, свързани с безопасността. „Модулният дизайн на автомобилните ни компютри и богатото ни портфолио означават, че Бош може да отговори на нуждите на всички производители на автомобили“, твърди Пилин. Принципът на дизайна създава огромен бизнес потенциал за тези високопроизводителни компютри, тъй като ще позволи на Бош да обхване огромен пазар.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин