2024
Bosch инвестира големи суми в технологиите за задвижване на водород – като те включват не само горивната клетка, но и компоненти за ДВГ на водород. Именно агрегат от втория тип трябва да бъде пуснат на пазара през 2024 г.
Водородът трябва да се превърне в зеления източник на енергия за бъдещето. Наричаме я „зелена“, защото ще може да бъде произвеждана чрез електролиза от възобновяема слънчева и вятърна енергия. Последващото й преобразуване в енергия за задвижване на МПС може да се случи по два начина. Първият е с помощта на горивната клетка, а вторият – чрез директно захранване на специален двигател с вътрешно горене на водород. Bosch обяви на изложението за електроника CES в Лас Вегас, че работи върху компоненти именно за такъв ДВГ, който ще пусне на пазара още през 2024 г.
Конструкцията на двигателя, работещ на водород, има предимството, че източникът на зелена енергия отива директно за задвижването – т.е. без загуби. ДВГ на водород е почти идентичен като конструкция с бензинов или дизелов агрегат от същия тип. Освен това H2-машината гарантира и по-ниско тегло на автомобила, тъй като няма нужда нито от горивна клетка, нито от тежка тежка батерия, необходим е единствено резервоар за втечнен водород. При моделите с горивна клетка, от друга страна, от водорода се генерира електричеството, което впоследствие – както при електромобилите на батерия – захранва електромотор. От ауспуха при водороден ДВГ излизат водна пара и азотни оксиди. Въпреки това, някои от техническите предизвикателства в развитието на водородния двигател все още не са преодолени окончателно.
В Bosch са решили техническите проблеми
Така например движещите се бутала трябва да бъдат смазвани допълнително, тъй като водородът – за разлика от дизела и бензина – няма никакви мазителни свойства. Дори точно обратното: при изгаряне водородът „атакува“ смазочните масла и разрушава въглеродните им макромолекули. Освен това водородът, който е силно реактивен елемент, може да се свързва с материали, използвани в самия двигател. В Bosch твърдят, че са решили тези проблеми – и че технологията била готова за серийно производство.

Водородният ДВГ е част от глобалната стратегия на компанията за устойчива мобилност, която трябва да изстреля напред както електрическото, така и водородното задвижване. „Bosch прави широкообхватни инвестиции в технологии по цялата верига на стойността на водорода“, обяви компанията на CES в Лас Вегас. Горивна клетка на Bosch за камиони и други тежкотоварни превозни средства наскоро влезе в серийно производство – и за нея вече са направени поръчки от производители на превозни средства в Европа, Китай и САЩ.