2025
Kawasaki GPZ1100 e първият сериен мотоциклет, оборудван с ABS от Bosch
Преди тридесет години Бош пусна на пазара първата си ABS система за мотоциклети, отбелязвайки важен етап в развитието на безопасността на водача. Оттогава компанията непрекъснато усъвършенства сигурността на двуколесните, надграждайки фундаменталните ABS модули до усъвършенствани системи за контрол на стабилността на мотоциклета (MSC) и авангардни технологии за помощ на водача. „Мисията на Бош през последните 30 години е ясна: да направим карането по-безопасно чрез иновации, прецизност и интелигентни технологии“, сподели Джеф Лирш, мениджър на „Двуколесни МПС и моторни спортове“ в Бош на EICMA 2025. На международното изложение Бош представя най-новите си постижения в технологиите за двуколесни и в моторните спортове, празнувайки три десетилетия непрекъснати иновации с поглед към свързаното и интелигентно шофиране на бъдещето.
Работата на Бош върху ABS за мотоциклети започва през 1986 с ъпгрейд на технологията за леки автомобили, пусната на пазара през 1978, и завършва с първия сериен мотоциклет, оборудван с ABS през 1995 – Kawasaki GPZ1100 ABS. Постоянният ангажимент на компанията води до създаването на център за компетентност в технологиите за безопасност за двуколесни превозни средства в Япония през 2007, формирайки ядрото на глобален развоен център и специализиран инженерен пул. Следващите етапи включват пускането на пазара на ABS 9 за мотоциклети през 2009, появата на компактния и лек ABS 10 light, проектиран за развиващите се пазари през 2016, и подобрения пакет ABS 10 за мощни мотоциклети през 2018. Разработването на MSC, базиран на инерционни измервания, през 2013 бележи навлизането на Бош в областта на усъвършенстваните системи за активна безопасност за мотоциклетите.
Повишаване на безопасността на мотоциклетите – много повече от ABS
Системата за контрол на стабилността на мотоциклетите на Бош, или MSC, осигурява ключова защита в ситуации, в които мотоциклетистите са особено уязвими – при накланяне в завои и по време на динамични маневри. Комбинирайки сензори за оборотите на колелата и високочестотен инерционен измервателен блок (IMU), MSC оценява динамиката на превозното средство до 100 пъти в секунда, за да управлява контрола на спирането и ускорението, дори когато мотоциклетът е наклонен и в завой. Освен функциите за завиване, Бош продължава да разработва и функции с добавена стойност, активирани от MSC – контрол на повдигането на задните колела, контрол на задържането на мотоциклета за използване по наклони и контрол на плъзгането на задните колела за динамично каране на състезателната писта. Проучване на Бош за пътно-транспортните произшествия показва, че ако всеки мотоциклет е оборудван с MSC, ABS, комбиниран с MSC, би могъл да предотврати или смекчи над 30% от катастрофите, водещи до телесни повреди, само в Германия. Правейки тези предимства достъпни за по-широка аудитория, Бош представи MSC за по-малки двуколесни през 2023 и е готов да предостави MSC решения на пазарите, където преобладават мотоциклети с по-малък обем – Индия, Китай и страните от АСЕАН.
Откакто представи първата си серийна ABS система за мотоциклети преди три десетилетия, Бош непрекъснато усъвършенства безопасността на двуколесните. Днес ABS не е просто стандарт, тя е основата на модерните системи за безопасност на мотоциклетите. Тази еволюция е отразена в глобалните разпоредби: Европейският съюз наложи ABS за мотоциклети над 125 куб. см през 2016, последван от Индия през 2018. Сингапур ще направи още една крачка напред в този ангажимент, като стане първата страна в света, която изисква ABS за всички нови мотоциклети, включително тези под 125 куб. см, считано от 1 април 2027 г. Тази прогресивна стъпка подчертава нарастващия глобален фокус върху защитата на водача и задава стандарта за останалите страни. Бош продължава да е лидер в това пространство, предоставяйки усъвършенствани решения и интегрирайки функции за свързаност, за да подобри както безопасността, така и изживяването при управление на всички сегменти двуколесни.