Bosch и Microsoft разработват съвместно решения за безопасност с изкуствен интелект

2802
2024

Това е сценарий, който никой шофьор не иска да вижда: топка, търкаляща се по пътя. Има голяма вероятност след нея да изскочи дете, което я гони, без да обръща внимание на колите. Но докато хората-водачи могат да оценят тази ситуация на базата на опита си, днешните автоматизирани системи за шофиране все още не са се научили как да го правят. Бош възнамерява да използва генеративния ИИ за по-нататъшно усъвършенстване на функциите на автоматизираните автомобили. За тази цел Бош и Майкрософт проучват възможностите за колаборация за използване на силата на генеративния ИИ. „Бош разработва въвеждането на нови измерения на ИИ приложенията в автомобила“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Бош, на тазгодишната конференция за AIoT „Свързаният свят на Бош“ в Берлин. Очакванията са, че генеративният изкуствен интелект ще позволи на превозните средства да оценяват ситуациите и да реагират адекватно, за да се повиши безопасността на участниците в пътния трафик. Повече сигурност на пътя е и желанието на 60% от анкетираните в тазгодишния Tech Compass –  световното представително проучване на Бош за технологиите и изкуствения интелект.

Генеративният ИИ ще повиши безопасността на пътя

Двете компании очакват, че колаборацията ще изведе изпълнението на функциите за автоматизирано шофиране на следващото ниво. Те смятат, че генеративният ИИ ще повиши комфорта в автомобилите и ще осигури по-голяма безопасност за всички участници в движението. За постигането на тази цел ще се използва цялостното разбиране за превозните средства и специфичната експертиза в областта на ИИ за автомобилите, както и достъпът до данни от автомобилните сензори за захранване на генеративния ИИ. „В името на непоколебимия си ангажимент за по-безопасни пътища Майкрософт няма търпение да проучи възможностите за колаборация с Бош за създаване на иновации в областта на генеративния ИИ“, каза Ули Хоман, вице-президент на Майкрософт.

Днес ИИ бързо достига границите си, когато става въпрос за системи за обучение за автоматизирано шофиране. Модерните системи за подпомагане на водача могат да откриват хора, животни, предмети и превозни средства, но в близко бъдеще генеративният ИИ ще съдейства да се определи дали дадена ситуация потенциално може да доведе до инцидент. Изкуственият интелект използва огромно количество данни, за да обучи системите за автоматизирано шофиране, така че те да правят по-добри заключения. Например, дали предметът на пътя пред вас е найлонова торбичка или повредена авточаст. Тази информация може да се използва или за директна комуникация с водача – например чрез предупреждение – или за стартиране на подходящи маневри, като спиране с включване на аварийните светлини.

Бош и Майкрософт вече си партнираха в разработката на универсална софтуерна платформа за безпроблемно свързване на автомобилите и облака и очакват с нетърпение да работят заедно, за да идентифицират нови възможности за предоставяне на авангардна ИИ технология на клиентите си и на индустрията за автономни превозни средства.

Генеративният ИИ дава тласък на иновациите

“Генеративният ИИ стимулира иновациите. Той може да трансформира индустрията почти като изобретяването на компютъра“, твърди Таня Рюкерт, член на Управителния съвет на Бош и главен дигитален директор. Новото проучване на Бош Tech Compass 2024 показва същото: 64% от анкетираните смятат, че ИИ е технологията с най-голямо значение за бъдещето. За сравнение едва 41% от анкетираните са били на това мнение само преди година.

Бош вече прилага генеративния ИИ в много области – от производството до ежедневните офис дейности. Освен с Майкрософт компанията работи с още няколко партньора, сред които са AWS, Google и Aleph Alpha. Миналата година подразделението за рисков капитал на Група Бош Bosch Ventures инвестира в компанията за изкуствен интелект Aleph Alpha. Бош обяви, че ще си сътрудничи със стартъпа за намиране на нови случаи на приложение както за служителите си, така и за клиентите. „Бош и Aleph Alpha ще се учат един от друг, ще се възползват от ноу-хауто си и ще работят заедно по интердисциплинарни случаи на използване“, сподели Рюкерт. Партньорството вече дава първите си плодове в Северна Америка: в сътрудничество с Aleph Alpha, Бош представи базирано на ИИ разпознаване на говор по поръчка на първокласен производител на автомобили. В това решение чатботът разбира и отговаря на обаждания за сервиз с помощта на езикова обработка, като разпознава и диалекти, акценти и интонации. Обаждането се приема директно, намалявайки до минимум времето за изчакване на водача. До 40% от повикванията могат да бъдат обработени и разрешени автоматично; за по-сложни заявки ботът предава цялата необходима информация на служител на сервизен център, който незабавно поема случая.

От търсачката с изкуствен интелект до производството

Експертите по ИИ на Бош в момента работят върху над 120 специфични приложения, които новите модели на ИИ създават за служителите и клиентите на компанията. Приложенията включват генериране на софтуерен програмен код, както и мощни чатботове и гласови ботове за съпорт на техниците и за взаимодействие с потребителите. Сред тях е и AskBosch, вътрешната търсачка, подпомагана от ИИ, стартирала в края на 2023. Тя предлага по-бърз достъп на естествен език до голямо разнообразие от източници на данни – например, информация, разпръсната из интранет. Освен наличните външни данни, AskBosch включва и вътрешни източници на данни, така че служителите на Бош могат да проучват информация, специфична за компанията. Генеративният изкуствен интелект осигурява и по-голяма скорост в производството: в пилотните проекти в два завода на Бош в Германия генеративният ИИ създава синтетични изображения с цел разработване и мащабиране на ИИ решения за оптичен контрол и оптимизиране на съществуващите ИИ модели. Компанията очаква, че така ще се намали времето, необходимо за планиране, стартиране и разширяване на ИИ приложенията от сегашните 6 до 12 месеца само до няколко седмици. След успешно пилотно прилагане услугата за генериране на синтетични данни ще бъде предложена на всички локации на Бош.

Tech Compass 2024 на Бош задава темпото за въвеждане на ИИ

Тъй като ИИ се използва във все повече области на живота, професионалното развитие става все по-важно: 58% от анкетираните в Tech Compass на Бош са убедени в това. Това мнение е особено разпространено в САЩ – 63% (Германия: 54%, Китай: 52%). И тук Бош задава темпото в използването на изкуствения интелект, като ангажира и служителите си. През 2019 Бош стартира програма за обучение, насочена към скоростно запознаване на 30 000 служители с темата за ИИ. До сега около 28 000 служители са взели участие в програмата. Подобно на етичния кодекс на Бош за ИИ, който определя етичните насоки за работа с изкуствения интелект, и тази програма е допълнена със съдържание за генеративния ИИ.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин