2025
В предвоенните години Borgward има официално представителство в България и е една от популярните германски марки на нашия пазар. Компанията, създадена от Карл Боргвард, успява да се възстанови и да възобнови производството си след края на войната, но тъй като попада в западната окупационна зона, продукцията й остава недостъпна за нас.
В този интересен период фирменото ръководство залага, както на масовите висококачествени автомобили от среден клас, така и на спортните изпълнения, предназначени основно за износ. В този смисъл, най-успешният фирмен модел е Isabella, който се произвежда от 1954 до 1962 г. Той първоначално е трябвало да се нарича Borgward Hansa 1500, според традицията, възприета още в предвоенните години. По време на прототипните изпитания обаче, всички тестови образци временно са обозначени с кодовото название Isabella, което много се харесва на инженерния екип. Впоследствие тази идея допада и на медиите, които я подкрепят, и така Hansa официално се превръща в Isabella. Любопитна подробност от историята на модела е, че първите няколкостотин екземпляра са произведени без надпис Isabella, а емблемите на Hansa продължават да се използват до 1957 г.

Въпреки амбициозното си позициониране на пазара, Isabella има по-малък двигател и е малко по-къс от своя предшественик Borgward Hansa, но се радва на много по-добър пазарен прием от него, най-вече заради модерния си дизайн. Добрите продажби, реализирани още през първата година от производството, са сигурен индикатор, че Isabella ще се превърне в най-успешния фирмен модел. Обявената базова цена от 7265 западногермански марки е по-висока от тази на конкурентните семейни седани, предлагани от Opel и Ford, но значително по-ниска от това, което Mercedes-Benz иска за своя модел 180.
При първите пътни тестове са отчетени максимална скорост от 130 км/ч и разход на гориво от 8,4 л/100 км. Изпитателите са впечатлени от модерната монококова каросерия, просторното и добре осветено пътническо пространство и ефективните спирачки. Включването на запалка за цигари и часовник също допринася за добрия прием сред потенциалните клиенти.
Четирицилиндровият 1493-кубиков двигател генерира мощност от 60 к.с. (45 кВт) и е свързан посредством иновативен за тогавашните стандарти хидравличен съединител към четиристепенната напълно синхронизирана скоростна кутия. Скоростният лост е монтиран на кормилната колона.
Още през 1955 г. е представен кабриолет с две врати, известен като Isabella TS, който е оборудван с по-мощен двигател от 75 к.с. (56 кВт). Производството му е договорено с каросерийната фирма Deutsch в Кьолн, но преобразуването на един ранен монокок в кабриолет налага значителна модификация. За постигането на необходимата структурна здравина, са вложени много допълнителни средства, което чувствително оскъпява пазарната цена на тази версия. С лансирането на новия модел, продажбите на Borgward спадат с почти една трета през 1955 и 1956 г., и тогава е взето решение да се направи негова обновена версия със скъсен спортен покрив. Така се появява атрактивният Borgward Isabella Coupé, който е много добре приет, и производство му започва през януари 1957 г. Купето успява да постигне маркетинговата си цел за по-нататъшно отдалечаване на имиджа на Isabella от конкурентите с подобни размери от Opel и Ford. След 1958 г. по-мощният двигател TS намира приложение и в луксозните версии на Isabella седан и комби.
В края на 1961 г. Borgward обявява несъстоятелност и отива в историята.
Представеният на снимките автомобил Borgward Isabella TS, модел 1958 г., е част от колекцията Вили Волфман от Русе.