2022
Какви линии само… божествени закръглени женски форми, при това съвсем леко прикрити. Холивудската звезда Шер е толкова прекрасна! BMW Z1 не й отстъпва – и дамата, и колата доставят истинска радост за окото, a Z1 – и при шофиране. Защото в никой друг автомобил човек не може да се почувства толкова свободен.
Еластичното трико от ликра минава по женските форми като втора кожа. Модата на 1988 е празник за сетивата. Тогава излиза автомобил, който предлага пътуване почти като на мотоциклет. Това е роудстър, какъвто не е имало никога досега, това е играчка, при която липсата на покрив и врати е съществен елемент.
Гладък като еластично трико, красив и непрактичен като ламе е новият двуместен модел от Мюнхен. Когато след тригодишно развитие той се появява на пазара, всички загубват ума и дума от възхищение.

Всички (богати) мъже в Германия, преди всичко млади и успешно реализирали се с удоволствие биха се разделили с 80 000 марки – сумата, с която може да се купи тази „свобода на колела”, както BMW рекламира продукта си.
Z1 внимателно подбира пасажерите си, като ги разделя на два типа: гъвкави и сковани. Никой друг автомобил от времето на „крилатия” Mercedes не си е позволявал това. Естествено, в колата може да се влезе, но за да стане това елегантно, трябват упражнения. Дали първо трябва да вкараме главата, задните части или коляното? Най-добре е да се пробва на места, където няма зяпачи.
С качването гарантирано биха се справили добре хора, които могат да танцуват като Патрик Суейзи във филма „Мръсни танци”. Пред дискотека мадамите ще забележат „атлетите” още при паркирането. Дали ще се учудите, ако ви кажа, че вътрешното пространство на Z1 е проектирано от жена – името й е Забине Цемелка.
Клиентите на нетрадиционното BMW получават прекрасен автомобил с (частично) авангардна техника, атрактивна визия и много добра управляемост. То е уникално, без образци за подражание, и не може да бъде сбъркано с никоя друга кола.

Докога обаче ще ни движи духът на това време? Дали филми като „Мръсни танци” или “Фатално привличане”, които омайват хората през 1988, ще се превърнат в класика? Дали и певицата Шер със своето фино тяло ще oстане Evergreen? Дали някога ще си спомнят за издигнатия на пиедестал тогава Патрик Суейзи? А дали Z1 ще се превърне в култов модел като 507?
Не всичко, което се празнува шумно, е трайно. Да разгледаме олимпиадата в Сеул: докато за суперзвездата Флорънс Грифит Джойнър (Фло-Джо), трикратен шампион, само се носят слухове, че е използвала забранени стимуланти, то допинг шерифите успяват да хванат в измама Бен Джонсън. Победата на 100 метра е спечелена под въздействието на станозолол, който прави бързите още по-бързи. Съмнения за допинг са насочени върху постиженията на все повече спортисти.
ВИЖТЕ КАКВИ ЦЕНИ ДЪРЖАТ BMW Z1 В НАШАТА ОНЛАЙН БОРСА
Но не и върху тези на Щефи Граф, която на 18 години печели Големия шлем и златен медал на Олимпиадата. Така за германците тя става толкова значима в спорта, колкото е „костенурката” в автомобилния свят.
Z1 също е значим. Той е къс (няма и четири метра), широк (1,70 м) и нисък (1,20 м) – още на пръв поглед можете да усетите, че управляемостта му е отлична. Той е най-доброто средство за бягство от разярени съпрузи. Затова му помага 6-цилиндровият мотор със 170 к.с., с който ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,4 секунди и достига максималните 220 км/ч.
BMW-то се превръща в малко чудо на колела, когато вратите се скрият в праговете. Сега вече да се вмъкнеш в Z1 е лесно като да обуеш кожена обувка, която е направена специално за крака ти. Всичко необходимо е на борда (четири кръгли показателни уреда, волан с три спици, превключвател за светлините и кормилна колона), а за несъществените добавки на никого не му пука.
Красотата на Z1 e в завършените форми. Неговата сила обаче не е само във външността. Новата задна ос „залепя” колата към завоите така, че сякаш физичните закони не съществуват. Законите, но в друга наука – химията, са добре познати на трима германски учени, които през 1988 получават Нобелова награда.

Когато човек кара Z1, си мечтае животът да бъде магистрала с осем платна. Задните ти части са почти на пътя, покривът се скрива за секунди в багажника, а вратите са изчезнали. Сега е моментът да се качи някоя красавица като Шер или Соня Кирхбергер. Пилотът на това BMW постоянно търси предизвикателства и то не само при взимането на завоите.
Много по-късно забелязваш, че в тази кола се чувстваш гол – няма истински багажник, няма място за дребни вещи в купето, а трети човек няма къде да се вози. Докъде ще стигнем с толкова безполезна кола?
Само до гаража – там тя ще чака по-добри времена, в които автомобилите като Z1, произведени в серии по 8000, ще се превърнат в истинска класа. Формулата на успеха е Z1+x, но операции на стойност над 100 000 марки са само за смели спекуланти.
Само че тази сметка не излиза, тъй като духът на времето не се интересува от нея. Той следва свои собствени правила.
Технически данни: BMW Z1
6-цилиндров редови; работен обем 2494 куб.см; мощност 125 кВт (170 к.с.) при 5800 об./мин.; макс. въртящ момент 222 Нм при 4300 об./мин.; каросерия от изкуствен материал; независимо окачване отпред и отзад; 5-степенна трансмисия; задно предаване; тегло 1290 кг; макс. скорост 220 км/ч; разход 9,2 л/100 км; цена като нов: 80 000 марки