AUTO BILD България / BMW Turbo (1972): първият прототип на BMW

BMW Turbo (1972): първият прототип на BMW


19
авг.
2018

През 1972 BMW Turbo е концепция, която се явява пътеводна светлина в автомобилния свят. Дизайнерът Пол Брак е автор на революционния дизайн, докато баварските инженери интегрират последните достижения на техниката под футуристичната червена „обвивка“ на спортния автомобил.

BMW Turbo начертава пътя на разработката на по-късни модели на баварския автомобилен производител. Дори и днес клиновдината каросерия на прототипа кара дъха на феновете да спира – шест години по-късно тя е „отразена“ в серийното BMW M1, макар и не до краен предел. Вдигащите се нагоре врати стигат до центъра на покрива и благодарение на огромните стъкла ви позволяват да „надникнете” във футуристичния интериор. В наши дни BMW е обичано заради ориентирания към водача кокпит – а този тип оформление започва именно с Turbo. Навсякъде около шофьора е пълно с показателни уреди и контролери, разположени ергономично. Забележете: през 1972 колата разполага с радарни сензори, които разпознават опасност от удар! Индикация на таблото, която дава информация за разстоянието до автомобила отпред, може да бъде приета за предшественик на модерния адаптивен темпомат. За съжаление, който очаква от това чудо на техниката за 70-те ултрамощен двигател, ще остане малко разочарован – разположеният централно задвижващ агрегат е 2-литров 4-цилиндров с 280 к.с. – базиран на семейството 02. Така моторизирано, BMW Turbo ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,6 сек и достига максимална скорост 250 км/ч.

Други акценти на BMW Turbo (1972) днес изобщо не са нещо специално: брони с „програмирано“ деформиране, материали от пяна в кокпита и ABS в наши дни са стандарт дори за ниските класове. Единствено отварящите се фарове, тогава последен писък на модата, днес са абсолютна отживелица – и всички се стремят да поставят компактни LED-светлини. Който иска да се докосне до 36-годишното BMW Turbo, трябва да лети от Мюнхен или до Спартанбург (Южна Каролина, САЩ) – на тези места са изложени двата екземпляра от концепцията. Другият вариант е да потърсите какво от прототипа е „пренесено“ в хибридния спортист BMW i8…

Още по темата

Card image cap
Renault Espace: има нещо във въздуха

26
дек.
2016

От Renault успяха да решат първи новата формула за пространството: Espace, първият ван. Типично германски са безкрайните дискусии за катализатора. Накрая ванът и катализаторът не могат да бъдат спрени.

Card image cap
Ожесточена борба за стар Aston

22
мар.
2016

При последното наддаване на Classic Car Auctions Aston Martin от 70-те беше оценен много високо, Maserati Quattroporte на Елтън Джон също надмина очакванията

Card image cap

В последния брой:

Архив >