AUTO BILD България / BMW Turbo (1972): първият прототип на BMW

BMW Turbo (1972): първият прототип на BMW


19
авг.
2018

През 1972 BMW Turbo е концепция, която се явява пътеводна светлина в автомобилния свят. Дизайнерът Пол Брак е автор на революционния дизайн, докато баварските инженери интегрират последните достижения на техниката под футуристичната червена „обвивка“ на спортния автомобил.

BMW Turbo начертава пътя на разработката на по-късни модели на баварския автомобилен производител. Дори и днес клиновдината каросерия на прототипа кара дъха на феновете да спира – шест години по-късно тя е „отразена“ в серийното BMW M1, макар и не до краен предел. Вдигащите се нагоре врати стигат до центъра на покрива и благодарение на огромните стъкла ви позволяват да „надникнете” във футуристичния интериор. В наши дни BMW е обичано заради ориентирания към водача кокпит – а този тип оформление започва именно с Turbo. Навсякъде около шофьора е пълно с показателни уреди и контролери, разположени ергономично. Забележете: през 1972 колата разполага с радарни сензори, които разпознават опасност от удар! Индикация на таблото, която дава информация за разстоянието до автомобила отпред, може да бъде приета за предшественик на модерния адаптивен темпомат. За съжаление, който очаква от това чудо на техниката за 70-те ултрамощен двигател, ще остане малко разочарован – разположеният централно задвижващ агрегат е 2-литров 4-цилиндров с 280 к.с. – базиран на семейството 02. Така моторизирано, BMW Turbo ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,6 сек и достига максимална скорост 250 км/ч.

Други акценти на BMW Turbo (1972) днес изобщо не са нещо специално: брони с „програмирано“ деформиране, материали от пяна в кокпита и ABS в наши дни са стандарт дори за ниските класове. Единствено отварящите се фарове, тогава последен писък на модата, днес са абсолютна отживелица – и всички се стремят да поставят компактни LED-светлини. Който иска да се докосне до 36-годишното BMW Turbo, трябва да лети от Мюнхен или до Спартанбург (Южна Каролина, САЩ) – на тези места са изложени двата екземпляра от концепцията. Другият вариант е да потърсите какво от прототипа е „пренесено“ в хибридния спортист BMW i8…

Още по темата

Card image cap
NSU Prinz 1000 TT (1965): GTI-то на 60-те години

20
февр.
2017

На 55-те коня на тази въртиопашка им трябва въздух. Много въздух за дишане и за охлаждане. Точно затова задният капак седи леко притворен, за да не му е тежко на двигателчето. Тежко е обаче за момичешките родители от онова време, защото модата е точно като ТТ, къса и гореща

Card image cap
BMW 1800/2000: нахално, пъргаво и с голяма уста

15
февр.
2017

Времето на мудните каляски е отминало. В актуалната програма за действие пише Power. С 90 к.с. през 1963 г. новото BMW 1800 е кралят на пътя, а на боксовия ринг кралят се нарича Касиус Клей

Card image cap
Austin A30/A35: предшественикът на Mini

23
ное.
2016

Изтънченият Austin A30/A35 е слабо познат – а е смятан за предшественик на легендарното Mini. Toй е идеален за онези, които търсят олдтаймер в понтонен стил

Card image cap
Alpine A610: цените са се устремили нагоре

23
мар.
2017

Представеният през 1991 г. Alpine A610 бе луксозен и скъп. Днес някогашният провал е много търсен

Card image cap
Класики за всички случаи

23
авг.
2016

Какво е йънгтаймер? За почитателите на четириколесните превозни средства: автомобил на възраст между 10 и 30 години, който се търси. Това е достатъчно. А ето и нашатаподборка – актуалния ни списък с „хитове“ в пет класа

Card image cap

В последния брой:

Архив >