BMW M5 CSL: официално това BMW не е съществувало

2106
2022

5,7-литров V10 агрегат с 630 к.с., карбонов покрив и автоматичната трансмисия с два съединителя на M3 E92: това са съставките на BMW M5 CSL!

Чували ли сте за BMW M5 CSL? По повод на 25-годишния юбилей на M5 BMW  показва през 2009 един специален E60. Официалното му име не е M5 CSL, но по-голямата мощност, теглото – звучат като CSL. Някогашният шеф на BMW M Алфред Бирман (междувременно вече пенсионер) бил на мнение, че това е M5 CSL, какъвто BMW никога не е произвеждал!

M5 E60 е произвеждан между 2005 и 2010 г. От 2007 г. E61 е второто M5 (след E34), предлагано и като Touring. Общо са продадени 19.500  M5 седана и 1000 M5 Touring. Кулминацията на серията е безспорно 5,0-литровият V10-атмосферен двигател (код S85). С 507 к.с. и максимални обороти от 8250 об/мин, М5 е не само един от най-мощните, но и от най-емоционалните автомобили.

V10-атмосферен двигател в седан от среден клас? Днес това е немислимо! За съжаление M5 E60 няма добър имидж като употребяван. Носят се ужасни истории за дефектни на лагерите на мотовилките, дефектни SMG-трансмисии и проблеми с електрониката. Това обаче е половината истина: M5 E60/E61 и M6 E63 имат проблеми с двигателя, но те се дължат най-вече на недобра поддръжка.

Връщаме се към M5 CSL: за 25-годишния специален модел BMW е вдигнал обема на легендарния S85-двигател от 5,0 на 5,7 литра, като е осигурил на V10 агрегата специален карбонов всмукателен колектор. Освен това максималните обороти са вдигнати от 8250 на 9000 об/мин. Вместо със серийните 507 к.с. единичната бройка на BMW разполага с 630 к.с. Задвижването естествено е задно.

Това обаче далеч не са всички мерки за намаляване на теглото от 1855 кг на съвсем нелекия E60 седан. Затова мюнхенци са се спрели на карбонов покрив. Докато M6 (E63) и M3 (E92) по нова време са серийно с такъв покрив, до специалния модел този материал не се използва за покрива на M5. Допълнително серийните седалки са заменени със седалки тип корито на Recaro, така че са спестени 50 килограма.

M5 CSL с трансмисия с два съединителя

Кулминацията на M5 CSL е трансмисията. През 2005 г. M5 и M6 са оборудвани с най-новата версия на трансмисията SMG (SMG III). Това е автоматизирана предавателна кутия, далеч преди да се появят трансмисиите с два съединителя. Докато SMG впечатлява феновете си с брутални превключвания при натоварване, но при движение в задръстване или при маневриране изнервя със забавена реакция. Освен това с напредване на възрастта трансмисията става проблемна, а ремонтите ѝ – скъпи. В Европа M5 и M6 са предлагани изключително с трансмисията SMG, а привилегията на класическата 6-степенна механична скоростна кутия е запазена за американските клиенти на марката.

0-100 км/ч за само 3,9 секунди

При показания през 2009 г. специален модел SMG-III-трансмисия е заменена от произведената от Getrag 7-степенна с два съединителя (M-DKG) на M3 E92. Предимствата са налице: още по-бързо превключване на предавките, значително покачване на комфорта и не толкова проблемна трансмисия.

Във външния вид впечатление правят M-ивиците в стила на 3.0 CSL и надписи 25 години BMW M5. Иначе с изключение на допълнителния вентилационен отвор всички е серийно. Хората с право се питат: защо мощното, по-леко M5 не се появява на пазара поне в малка серия?

През 2009 е представен M5 25th Anniversary

Специалният модел на M5 CSL е последно „ура” за E60 и днес би бил по-търсен от лимитирания на 25 екземпляра специален модел M5 25th Anniversary, показан през 2009 г. и появил се на пазара през 2010 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв