BMW M5: бизнес болид


30
сеп.
2018

Този звук остава запечатан завинаги. Наредените плътно в редичка осем на брой чисто нови BMW М5 са паркирани пред хотела ни с работещи двигатели, за да може климатичните инсталации да охладят атмосферата в кабините, нажежена от парещото слънце над крайбрежието на Адриатическо море. Издутите калници на лъскавите лимузини сякаш поемат дълбоко дъх, преди да бъдат отвързани внушителните 600 на брой коне под капака на баварските машини.

Този тест е малко по-специален. Обектът на нашето желание го изисква. Професионалният фирмен пилот, който ще води колоната, дава кратки разяснения на журналистите. „Ще ме следвате плътно и спазвайте строго дистанция! Първо пътуваме по магистрала, след това по междуградски път, докато стигнем рали трасето, където ще можем в максимална степен да усетим възможностите на М5. За да не се загубим в наситения трафик, колоната ще бъде затворена от друг колега пилот“, разяснява нашият водач и раздава на всеки радиостанция, по която по време на теста ще дава указания и предупреждения за опасности.

Този автомобил се очакваше от много време и ето че се появи в началото на годината. Освен това успя да ни изненада с нещо, което някои отдавна предричаха. Задвижване 4х4. Вероятно за очевидно нелеко взетото решение е спомогнала и кратката справка при конкуренцията в лицето на AMG. Mercedes убедително показва с AMG версията на Е-клас, как задвижването на всички колела при наточените лимузини може да се превърне в пазарен успех: делът на 4×4 при E63 е вече над 80 процента.

Великолепната седморка М5 – групов тест на феноменалния модел по легендарни словенски рали маршрути

Разработената от BMW M GmbH нова система за задвижване на четирите колела дава възможност въртящият момент да се разпределя напълно свободно между предната и задната ос. Тя работи с централна раздатъчна кутия с многодисков съединител. Водачът дори е в състояние да превърне M5 в торпедо с изцяло задно задвижване, с което да се наслади на красивите емоции на дрифта. При това той може да продължи да разчита на оптимално сцепление благодарение и на Активния М диференциал на задната ос, който осигурява блокаж от 0 до 100 процента.

Но днес няма да дрифтим, а ще тестваме новичкия М5 по класическо планинско трасе над словенските средиземноморски курорти. В началото внушителният 4,4-литров V8 битурбо двигател в градски условия е малко нервен, но не отнема много време да доловите необходимия почти нежен натиск, с който да докосвате педала на газта, за да накарате М5 да мърка като доволно коте.

Инженерите на М значително са подобрили качествата на предходния агрегат. Новоразработеният турбокомпресор, ефективното индиректно охлаждане на нагнетения въздух и по-високото налягане на впръскването водят до повече мощност и по-голям въртящ момент. Вече споменатите 600 к.с. се развихрят между 5600 и 6700 об./мин, докато максималният въртящ момент от 750 Нм е на разположение още от 1800 об./мин и го запазва до 5600 об./мин.

Завидните динамични характеристики на този автомобил вероятно се усещат най-добре на състезателна писта, но и при липса на насрещно движение в пресечена местност определено заслужават аплодисменти. Ускорението от 0 до 100 км/ч е само 3,4 сек. За да достигнете скорост от 200 км/ч пък, ви трябват само 11,1 сек. Максималната скорост, разбира се, е ограничена електронно до 250 км/ч, но при желание може да се настрои и до 305 км/ч.

Прехвърлянето на мощността при новото М5 е поверено на специално настроената 8-степенна трансмисия Steptronic с възможност водачът сам да адаптира характеристиките й към личните си предпочитания (Drivelogic). Времената на превключване са екстремно къси, гарантиращи максимална пъргавина и динамика.

Окачването е по-скоро настроено за движение в ежедневни условия, но гарантира максимално сцепление при високи скорости. Структурата на каросерията е подсилена, а с това и пряката обратна връзка от автомобила, което добре се усеща при теста ни по осеяната с остри завои високоскоростна отсечка. При настроените специфично за М5 Променлив контрол на амортисьорите (VDC) и кормилно управление M Servotronic шофьорът може да избира между три режима (Comfort, Sport и Sport Plus). Новите композитни спирачки в М5 са по-леки от конвенционалните. С лакираните в синьо 6-бутални спирачни апарати отпред и еднобутални отзад се гарантира отрицателно ускорение в синхрон с динамичните характеристики на автомобила.

Изключително динамичният ни, разнообразен като пътни условия еднодневен тест завърши с изненадваща индикация на дисплея на бордовия компютър: 18,1 л среден разход бе значително под очакванията, макар според производителя при нормални условия този симпатичен звяр да се задоволява дори само с 10,5 л/100 км. Всъщност е напълно възможно, защото този уникален автомобил е абсолютно подготвен за ежедневието. Само трябва да се научите да галите нежно педала на газта. Признавам си, че не е никак лесно…

Уникалното преживяване да те теглят 600 коня – защо ли толкова ми тежи десният крак?

Това ни харесва и това не

Прецизна изработка, изненадващо нисък разход за колосалния му двигател. Щом напусне добрите асфалтови пътища, започва да вози доста твърдо дори и в режим Comfort.

ИЗВОД

Интересен и вълнуващ хибрид: между луксозна лимузина и расов спортен автомобил. В него дори има щипка екология. Емоциите на писта са гарантирани, докато в ежедневието ще осигурява техническо съвършенство и завидна мощност. Започвайте да спестявате. Само от закуски няма да е достатъчно.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Двигател 8-цилиндров бензинов битурбо V8 Работен обем 4395 куб.см Мощност 441 кВт (600 к.с.) при 5600 – 6700 об./мин Макс. въртящ момент 750 Нм при 1800 – 5600 об./мин Задвижване 4х4/осемстепенна автоматична скоростна кутия Д/Ш/В 4965/1903/1473 мм Тегло (празен) 1930 кг Товарен обем 530 л 0–100 км/ч 3,4 сек Макс. скорост 250/305 (с M Drivers Package) км/ч Тестов разход 10,5 л А98Н Емисии CO2 241 г/км Цена 230 593 лева

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин