2016
Изглежда, хората в Мюнхен са малко притеснени. И най-вече – хората от M GmbН, които сякаш в началото подценяваха C 63 S Coupe. На тяхно място и ние щяхме да бъдем – защото купето от Щутгарт се оказва истинска заплаха за баварците. BMW обаче не се предава и отвръща на атаката: М4 получава специален пакет Competition, който прекрасно допълва невероятния баланс на колата и нейната управляемост без да я прави прекалено „остра“.
Редовият битурбо „шестак“ се държи като спортен атмосферен мотор
“Ъпгрейдът“ излиза 14 600 лева – не е малко, но си струва. Мощността е вдигната до 450 к.с., окачването е получило нова настройка, модифициран е блокажът на диференциала, колата идва с 20-цолови джанти с GTS-дизайн, спортна ауспухова система в черен хром, както и сензационални спортни седалки, които дават на шофьора възможност да седи по-ниско и по-стабилно в колата. Всъщност е нормално човек да си мисли, че 19 „електронно генерирани“ допълнителни конски сили не обръщат света. В случая с М4 обаче тази промяна се оказва доста определяща за динамиката. Новата карта за управление на мотора прави поведението му доста по-различно – за разлика от своите „цивилни“ събратя, които „тръгват“ почти от обороти на празен ход, Competition се държи малко „сдържано“ в ниските обороти. Чак след 2500 об/мин редовият шестак „стъпва“ на своите максимални 550 Нм и до 5000 об/мин напомня за мощен атмосферен агрегат. Измерените стойности подкрепят това субективно усещане.
С пакета Competion граничната зона получава контур
С 4,0 секунди за ускорението до 100 км/ч и с 12,9 – до 200, версията Competition е с една, респективно с четири десети по-бърза от базовата модификация – и се доближава до AMG, което „прави 200“ за 12,7 сек. Благодарение на по-дебелите гуми колата спира и по-добре. Естествено, тази машина създава най-голямо удоволствие при дрифт, на границата на сцеплението. Пушещите гуми, окачването и блокажът правят познатата „напречна динамика“ една идея по-добра. Граничната зона сякаш получава контур и шофьорът може по-лесно да я „напипа“ и да вкара и държи автомобила в нея. Кормилното управление с три степени на настройка реагира невероятно добре. Времето за обиколка на нашето тестово трасе е брилянтно – 1:36,89 мин, половин секунда под това на AMG.
Човек не трябва да очаква от М4 „талант“ за дълги пътувания
По отношение на звука това М4 сякаш страда от криза с идентичността. От една страна, то има серийната изпускателна система, произвеждаща абсолютен миш-маш от тонове, от друга – клиентите могат да поръчат Performance, която е по-гръмогласна от агитката на „Манчестър Юнайтед“. При Competition е избрана елегантна комбинация от двата варианта: малко по-шумна и по-сонорна от серийната, но не и така натоварваща като Performance.
Изненадващо, 20-цоловите джанти не влошават драстично комфорта на возене. Разбира се, това не променя факта, че във всекидневието М4 вози доста стегнато – дотолкова, че „късите удари“ в окачването дори доставят удоволствие. Пресметливците ще кажат, че за 14 600 лева отгоре човек може да си купи Dacia Sandero. Кому обаче е нужно Sandero, щом може да има пакета Competition?
Данни за автомобила | BMW M4 Competition |
Двигател | 6-цил. редови, битурбо |
Разположение | отпред надлъжно |
Работен обем | 2979 cм³ |
кВт (к.с.) при об/мин | 331 (450)/7000 |
Литрова мощност | 151 к.с./л |
Нм при об/мин | 550/2350-5500 |
Задвижване | Задно |
Трансмисия | 7-степ. с два съединителя |
Предни спирачки | 400 мм/вентилирани |
Задни спирачки | 380 мм/вентилирани |
Предни гуми | 265/30 R 20 |
Задни гуми | 285/30 R 20 |
Размери Д/Ш/В | 4671/1870/1383 мм |
Измерени стойност | |
0-100 км/ч | 4,0 сек |
0-200 км./ч | 12,9 сек |
60-100 км/ч, 4-та/5-та пред. | 3,6/5,5 сек |
80-120 км/ч 5-та/6-та/7-ма пред. | 4,5/6,2/10,4 сек |
Спирачен път | |
от 100 км/ч студени сп. | 34,0 м |
от 100 км/ч топли сп. | 32,6 м |
Макс. скорост | 280 км/ч |
Тестов разход | 12,0 л/100 км |
Тегло/пол.товар | 1632/408 кг |
Относителна мощност | 3,6 кг/к.с. |
Цена на тестовия автомобил | 188 500 лв. |
Извод
В момента няма нито един друг производител, който да разработва спортните си пакети с толкова старание, колкото BMW. Competition M4 не само е по-динамично и по-приятно за каране, но и съвсем подходящо за ежедневно шофиране.