BMW M3 CS и M3 CSL: денят на легендите

1910
2018

КОГАТО ГЕРОИТЕ ПАДАТ, това може да е много болезнено. Сравнявайки лицата, фигурата и походката на известните личности преди 20 години и сега, виждаме, че славата е нещо преходно. Това важи с пълна сила и за спортните коли, при които остаряването започва още в деня на покупката. Всъщност всеки наследник на всеки модел е по-мощен и по-бърз, а за вас остават само спомените. Например като тези, когато M3 CSL побеждава Porsche 911 GT3 на различни писти. „Икона“, смята редакторът на AUTO BILD и почитател на BMW Марио Пукшеч. Той се осмели да извади своето собствено CSL, година на производство 2003, за шоу-надпревара с новото M3 CS. Искахме да разбере, колко по-спортен автомобил е новият CS?

Двигател съгласно баварския закон за чистотата: редовият 6-цилиндров мотор с обозначението S54B32 се развърта до 8000 об/мин, а мощността му е 360 к.с. от 3,2 литра работен обем – без турбо!

Двете турбини придават криле на редовия 6-цилиндров мотор

В техническо отношение доста: покривът и предният капак са от карбон, тапицериите на вратите са леки, алуминиеви носачи по осите и десет конски сили, но най-вече 50 Нм по-голям максимален въртящ момент в сравнение с нормалното М3 – всичко това е наследило M3 CS от двувратото M4 CS, което бе разпродадено преди две години. CS означава при BMW Club Sport, това е черешката на тортата, която струва 71 000 лв. повече. Няма смисъл да си блъскаме главата за покупко-продажби – всички 1200 екземпляра и без друго отдавна са разпродадени. дали ще бъдат пришпорвани някога по състезателни писти? Или пък ще служат за автомобил за пътуване до офиса? Това усещане за ексклузивност винаги е налице (едно от общо 1200). Това, че моделът с четири врати е натъпкан с луксозни екстри като климатик, Head-up-дисплей или кожени тапицерии, се разбира от само себе си. Затова предпочитаме да отидем на пистата Contidrom, където вече е пристигнал героят на Марио. Когато колегата ни стартира 3,2-литровия двигател, почитатели с бензин в кръвта веднага започват да прииждат, за да погалят ухото си.

Автоматизираната трансмисия (SMG) на CSL сменя предавките за 0,08 секунди. В сравнение с автоматичната предавателна кутия с два съединителя на M3 CS тя изглежда остаряла.

Удобна тапицерия от алкантара за волана и седалки тип корито за максимална опора, употребата на карбон намалява теглото до 1425 килограма

Така звучи най-мощната версия на 6-цилиндровия атмосферен двигател на BMW: без усилватели на звука в ауспуховата уредба и без свистене на турбините. Затова пък с ясен и отчетлив метален звук. Това е истинската наука за акустиката! Същата имаме и при хидравличното управление, което днес се усеща странно чувствително и леко, но въпреки това много прецизно. По онова време CSL означава Coupe Sport Leicht (леко), при което BMW не се шегува с думата леко. Старата Серия 3 днес би изглеждала направо като анорексична: покривът, бронята, тапицериите на вратите, както и централната конзола са направени от карбон, задното стъкло е много тънко, а странични въздушни възглавници и кожени тапицерии на седалките просто липсват. Остава маса от 1425 килограма. Автоматизираната механична SMG-трансмисия включва на първа предавка малко трудно, а в града всяко превключване е ужас. На пистата обаче всичко е почти перфектно – все пак CSL е създаден именно за там. Тънките седалки тип корито са като вакуум-помпи, а въздушният колектор на мотора вдига яка врява. При 3500 оборота се отваря една клапа и тътенът преминава в крясък, който заглушава всичко останало. На пистата Contidrom CSL реве перманентно. тъй като трябва да го държиш между 5000 и 8000 оборота, където е територията на CSL.

Автоматичната трансмисия с два съединителя осигурява комфорт в града, както и бърза смяна на предавките на пистата

Регулиране на седалка с ръчка – трябва да има и спортен дух

Ах, тези 360 к.с., които са със 17 повече в сравнение с обикновеното M3 от поколение E46. Там горе, близо до червената зона, някогашният герой се превръща в зряла и технически перфектна играчка за мъже, която от респект не смеем да изстискаме докрай. Проявяваме уважение към възрастта на модела и полусликовете Michelin, които са твърде стари (на няколко години) за здраво спиране на пистата. След това се качваме в новото CS. Ръцете обхващат дебели волан, тапициран с алкантара, спортните седалки те обхващат перфектно, но все пак по-високо. Автоматичната трансмисия с два съединителя превключва нежно и с лекота. Двете турбини те изстрелват толкова яко, че имаш усещането, че пристигаш с 15 години по-рано на първия завой. „Това е съвсем различна лига на мощността!“ Щом го казва самият Марио! Сега идва моментът на спиране – скачаме с все сила върху педала! Керамичните дискове захапват изключително здраво, новите полусликове участват в играта и дават чудесно странично водене при ускорението на излизане от завоя. Заедно с малко тежкото, но фино управление предните колела дават перфектна обратна връзка.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин