2021
ДВЕ СЪРЦА БИЯТ в моите гърди. Това на активния шофьор и това на почитателя на електронни игри. Така погледнато, от BMW са ни приготвили грандиозен спектакъл с новия iX xDrive50. Две електромашини с мощност до 523 к.с., задни завиващи колела, адаптивно управление, променливо окачване, интелигентно двойно задвижване и дори карбон като материал за каросерията ме изкушават сериозно. Най-силно (според BMW) дигитализираният в момента модел предизвиква откривателя в мен. iX би трябвало да ми помогне в ориентирането особено интерактивно. Тоест добри условия за първото впечатление от модела.
AUTO BILD е готов за старт, водачът е с поставен предпазен колан –BMW чака. Новата iDrive система на базата на „BMW Operating System 8“ иска информирани потребители. При това управлението няма нужда да бъде разучавано. То трябва да бъде НАУЧЕНО. Малък брой бутони на централната конзола, затова пък въвеждане чрез гласови команди, допир и чрез контролер, повече менюта, безброй функции, изгледи, стъпки на управление на асистенти, подфункции на няколко режима на движение…
Освен това на системата за гласови команди й липсва стопроцентова точност. Вярваме в добрите намерения на BMW, но като цяло водачът се чувства с отклонено внимание и дори малко объркан. Компенсацията идва при шофиране. iX е гигантски автомобил за пътуване. Дори и при високо темпо вози изключително тихо. За целта помагат и трикове като пяна във вътрешността на гумите. Много фино и с много резерви работи монтираното в iX xDrive50 въздушно окачване. Седалките (регулиране както при Mercedes от вратите) можем да сравним с кресла – заради меката повърхност и консистенцията на тапицерията.
Трябва да отбележим и разгръщането на мощността. При което изобщо не е необходимо да я разгръщате. По-скоро да я озаптявате. Големият брой нютонметри са винаги на разположение. Тежащият почти 2,6 тона SUV ускорява спокойно и уверено, но непоколебимо. Освен това електрониката управлява сътрудничеството между електромотора на предната и на задната ос почти телепатично – този вид двойно задвижване е необходимо, за да бъдат предадени върху пътната настилка тези 765 Нм.
Същевременно автомобилът може да бъде внимателно дозиран, рекуперира на степени по избори естествено интелигентно. Страхотно: от движение по инерция, при натискане на педала на газта iX се изстрелва мигновено. Не успяхме обаче да открием в iX онази фина машина на BMW. Управлението му е прекалено чувствително за този клас – както и недостатъчната обратна връзка. Освен това трябва да се концентрирате, за да поддържате в курса без корекции тежкия автомобил с неговите 22-цолови джанти (доплащащи се) в тесни пътища.
Същевременно се чувствате като поставен върху автомобила, а не едно цяло със седалката. Затова превключваме на спокойния режим Eco. Тук iX харчи изненадващо малко – под 25 кВтч. Макар че посоченият пробег от 630 километра не е постижим, спокойно можете да изминете 400 километра с електрическия SUV на баварците. Иначе iX зарежда доста бързо на DC зарядни станции. Бързото зареждане (0-80 процента) трае 39 минути. Наистина доста бързо.
Технически данни: BMW iX xDrive50
Двигател два ел.двигателя (отпред и отзад) Батерия 105,2 кВтч нето Мощност 385 кВт (523 к.с.) Макс. въртящ момент 765 Нм Задвижване Двойно/1-степ.трансмисия Д/Ш/В 4953/1967–2203/1695 мм Тегло (празен) 2585 кг Багажник 500–1750 л 0–100 км/ч 4,6 сек Макс. скорост 200 км/ч Мощност за зареждане до 195 кВт Разход 19,8 кВтч/100 км Пробег до 630 км Цена от 196 000 лв.
ИЗВОД
Уверен, бърз и комфортен – автомобилът е първокласен спътник. Освен това и пробегът на iX с батерията му с капацитет от 105,2 кВтч е доста добър. Новата система за управление на кокпита изисква за съжаление сериозно разучаване.