BMW i7: „седмицата“ с електрическо задвижване


22
юни
2021

Пропорциите и основната концепция на лекия автомобил (разположението на двигателя и на пътническия отсек, базата и междуосието) от десетилетия насам са фиксирани в строго определени технологични рамки и трудно могат да бъдат променяни, поне докато той все още се движи по земята. Затова и приоритетният творчески ресурс при създаването на всеки нов модел е съсредоточен в екстериорния дизайн. Това в особена степен важи при проектирането на колите от най-висок клас, чиито потенциални клиенти са доста специфична и перманентно консервативна група.

На фона на масовата конфекция, замислена да се обновява на всеки сезон, една луксозна лимузина трябва да има свойството да отлежава във времето по-дълго от останалите автомобили, но без да отегчава. Много трудна задача, особено днес, когато изглежда вече всичко е измислено, макар че именно това, от друга страна, би трябвало да бъде силно мотивиращо предизвикателство към фантазията на професионалните дизайнери, включително и тези на BMW.

ПРИ ПОГЛЕД В ПРОФИЛ дизайнерските акценти при електрическия спортен седан от луксозен клас се откриват в добре балансираната стойка на каросерията, плавните линии, нестандартното позициониране на въздухоотводите под свода на калниците и хромираната лайстна в ретро стил, която започва от предния калник и завършва в основата на задното стъкло

Не може да се отрече, че с мащабното навлизане на BMW в луксозния сегмент се забелязва тенденция за завръщане към консерватизма. На повечето от публикуваните до момента дигитални изображения за предполагаемия външен вид на новия елитен електромобил i7 обаче виждаме стандартен триобемен седан с прекалено буквално интерпретиране на пропорциите и определено стряскаща предна част с огромни отвори за сметка на закърнелите фарове. Безшумната работа на електродвигателя би трябвало да се визуализира в ефирността на външните форми, образувани от плавни линии, които по-скоро да успокояват, а не да провокират зрението.

Тенденциозно търсеното ретро влияние най-силно се усеща в оформлението на джантите, издържани в стил Арт деко, чиито пет лъча представляват стилизирано изображение на радиалните авиационни двигатели, произвеждани от BMW преди повече от век

Лишената от функция радиаторна решетка би могла да запази единствено декоративната си роля, като ключов и разпознаваем за марката символ, но без да се натрапва излишно. Това, което липсва на съвременното BMW от духа на миналото, са гео-метричните релефи и скосената предна част – основополагащи компоненти за имиджа на марката в продължение на десетилетия. Ето защо може да се помисли за реабилитация и в тази посока, както е загатнато на приложените илюстрации. Може би е време и все по-събраните и по-намръщени фарове, които се вклиняват в безконтролно набъбващата решетка, да бъдат „изтръгнати“ от нея и освободени от напрежението (самата решетка и без това отдавна вече е обект на иронизиране в социалните мрежи заради плашещите си размери). Много по-добре би било например да се поработи върху прецизиране на спортната стойка, която напоследък леко убягва от стилистичната философия на BMW.

Предложението на AUTO BILD България, нагледно визуализирано на тези страници, маркира някои идейни насоки, без, разбира се, да претендира за новаторство. Един алтернативен поглед, който в известна степен се дистанцира от изнесената до момента информация за дизайна на бъдещия електромобил i7. А какъв ще бъде неговият окончателен вид и дали изобщо ще има някакви допирни точки с маскираните опитни образци, предстои да разберем догодина.

Отзад, приоритетното място е за спортната стойка, а цялостният дизайн отчасти кореспондира с някои по-стари концептуални разработки на BMW, които въпреки своя висок потенциал не намират място в серийната гама

Извод

През 2007 г. BMW планираше създаването на цял електрифициран флот под кодовото название Project i – от мъника i1 до електрическия SUV i9. От градския модел i3 баварците продадоха 200 000 бройки. Днес тази амбициозна програма е заменена от стратегия за използване на обща платформа за всички видове модификации – електромобили и ДВГ. BMW поема по път, различен от този на Mercedes и VW.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин