BMW E24 V12: първата крачка към Серия 8 е направена преди 40 години

1206
2024

През 1984 г. BMW създава един уникален прототип, базиран на Серия 6 (E24), който по тогавашните критерии може да се опише като хищна акула. Въпреки че днес представителите на серия E24 се считат за класически и много търсени колекционерски коли, през 80-те години пазарът на нови спортни автомобили в Германия има спешна нужда от нещо изцяло ново за вдигане на адреналина. По същото време най-доброто, което се предлага в серийната гама на BMW, е емблематичният M635CSi, задвижван от 3,5-литров шестцилиндров двигател, комбиниран с 5-степенна механична трансмисия.

Това е най-горещата Серия 6, чийто потенциал обаче още тогава вече е експлоатиран до максимум, което значи, че в дългосрочна перспектива трябва да се мисли много по-радикално. Така е направена първата крачка към създаването на Серия 8. За тази цел специалистите от Мюнхен взимат един стандартен образец на E24, чиято мощност от 182 к.с. не е нещо впечатляващо, но в резултат от направената преработка той е „презареден“ с невиждан дотогава потенциал.

Прототипът е оборудван с двигател V12, какъвто в онези години не предлага нито BMW, нито някоя от останалите автомобилни компании в Германия. След поредица от тежки изпитания и многократни корекции и доработки, приложени върху същия автомобил, в крайна сметка е постигнат желаният резултат. Така през 1987 г. BMW се превръща в първата след войната германска компания, която възобновява производството на двигатели V12. Още същата година с подобни агрегати започват да се оборудват някои от изпълненията на новата серия E32 750i, като по този начин баварците изпреварват Mercedes-Benz с цели четири години.

През септември 1989 г. дебютира и мечтаната суперспортна Серия 8, която за малко не разорява BMW, тъй като за разработката на новото купе 850i E31 са похарчени над 1 милиард германски марки. Моделът 850i, проектиран от Клаус Капица под ръководството на тогавашния щефдизайнер Клаус Луте, се отличава с поразителен, почти футуристичен силует, и се задвижва от двигател V12 с мощност 300 к.с., използван и при седана E32 750iL. Тогавашната му цена от над 135 000 марки, също е доста впечатляваща, и е много по-висока от тази на последната версия E24. Всичко останало, както се казва, е история, но нека не забравяме, че именно благодарение на редкия 12-цилиндров уникат, създаден преди 40 години, е проправен пътят за легендарната Серия 8.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин