2025
Безгрижното пътуване със свален покрив е един от най-добрите начини за справяне със стреса – безотказно работеща, изпитана формула, която успешно се повтаря от BMW и Baur отново и отново през последния повече от половин век.
Тази забележителна история води началото си от средата 70-те години, когато на сцената излиза BMW E21 – легендарната Серия 3 на BMW, която отдавна се е превърнала в нарицателно име за феновете на марката и пленява въображението им от 1975 г. насам. Тогавашният главен дизайнер на BMW Пол Брак създава своя революционен дизайн за E21 още в началото на 70-те години. Той изпъква с ослепителна проява на артистичност, която пронизва със своя атлетизъм и блестящо отразява спортната същност на Серия 3. Има, разбира се, и критици, според които черната плоскост между задните светлини не е особено привлекателна, но тя придава известна свежест, и със сигурност е единствената по рода си в онези години.

В продължение на две години единствената налична конфигурация на Е21 е купе, докато базираният в Щутгарт производител на каросерии Baur не получава първия си патент за дизайн на сгъваем покрив.
Утвърденият статут на Baur предизвиква интереса на BMW още през далечната 1937 година, когато в резултат на това амбициозно сътрудничество е създаден кабриолетът 320. Връзката между двете компании продължава да процъфтява през годините, а след дебюта на първата Серия 3 BMW решава да експериментира с кабриоверсия. Така през 1971 г. са направени няколко прототипни варианта на BMW 2002 с подвижен покрив, в това число и един от Baur.

Още в началото на серийното производство Baur брандира своите кабрио преработки с буквеното къращение ТС или Topcabriolet. Фирмата иска да гарантира максимална стабилност след премахването на покрива, и това става възможно с един новооткрит източник на здравина – внедряването на комбинация от независим подвижен покрив, тип тарга с фиксирана рамка, и система с още един прибиращ се мек покрив, която дава на E21 TC много по-висока степен на безопасност.
В рамките на четирите години, между 1977 и 1981 г., Baur преобразува общо 4595 купета E21 в конфигурация TC, което обхваща версии, от икономичния, карбураторен модел 315 до шумния, редови шестцилиндров 323i, „инжектиран“ с Bosch-K-Jetronic.

В Северна Америка Baur се предлага само в два варианта: 320i и 320is. Първият от тях най-напред е оборудван с двулитров двигател M10, а впоследствие и с M10B18 с мощност 101 конски сили. Още през 1976 г. моделите започват да се комплектоват с петстепенна ръчна скоростна кутия Getrag с овърдрайв – може би най-добрата опция за трансмисия. Baur 320is е по-изтънченият, по-атлетичен събрат на 320i, който ексклузивно за американския пазар, се предлага с така наречения S-пакет и е рекламиран като „добре оборудван модел за динамични шофьори“. Това изпълнение се отличава със спортни седалки Recaro, преработено спортно окачване, джанти BBS, фарове за мъгла и диференциал с повишено вътрешно триене.
Показаният на снимките автомобил е един от типичните представители на BMW E21 Baur, версия 320. Той е произведен през 1977 година и е част от колекцията на Дянко Григоров от Бургас.