BMW E1 (1991) – пътеводна светлина в електрическата мобилност

0508
2022

След натрупването на положителния опит с новата NaS-батерия, BMW Technik GmbH получава заданието да разработи самостоятелен електрически автомобил. Целта е разкриването на преимуществата и недостатъците на електрическото задвижване във всекидневието. Сред поставените задачи е и постигането на пригодни за всекидневието динамични характеристики, приемлив пробег, достатъчно място за 4 пътника плюс багаж, както и високи стандарти за сигурност при възможно най-ниско тегло. След само 10 месеца развойна дейност резултатът е представен пред обществеността на IAA 1991 във Франкфурт: това е BMW E1, Citymobil с компактни размери (Д/Ш/В 3 460/1 648/1 500 милиметра), дълго междуосие (2 325 мм) и гъвкав интериор. Дори и днес, 20 години по-късно, множество детайли са модерни и напълно актуални. Така например каросерията с последователно олекотена конструкция е високостабилна конструкция от
пресовани алуминиеви профили и повърхност от подлежаща на рециклиране пластмаса. Предния и задният капак са алуминиеви.

Високоенергийната батерия с тегло 200 кг. е разположена в сигурна клетка зад задните седалки, докато разработеният от BMW електромотор и трансмисията са интегрирани в задната ос. Интелигентното управление на всички електрически компоненти е поверено на нова електронна концепция с два основни модула, чиято излишна топлина се ползва за отопление на интериора.

Батериите се зареждат от контакт на електропреносната мрежа за само 6 часа, а при използване на специална зарядна станция зареждането отнема само 2 часа. С пробег до 160 км в градски условия BMW E1 е напълно пригодно за ползване в големите градове.

При втория етап на проекта, представен на IAA през 1993 година, BMW E1 е оборудвано с нов акумулатор на базата на натрий-никелов хлорид (NaNiCl2). Акумулаторът „Zebra” е поредната стъпка напред, защото позволява повишаване не само на издръжливостта, но и на пробега и на динамичните възможности. Освен това задвижването на BMW E1 е толкова ефективно, че генерираната при намаляване на скоростта енергия автоматично се съхранява обратно в акумулатора. Още предната година BMW представи на Los Angeles Motor Show прототипа E2. Той е създаден на базата на първото Е1 и по отношение на размерите и мощността е специално адаптиран към изискванията на пазара в САЩ.

ДвигателПроменливотоков електромотор с
постоянно възбуждане
Постоянна мощност32 кВт
АкумулаторВисокоенергийна серно-натриева
батерия/високоенергийна натрий
никелхлоридна батерия
Капацитет19,2 кВтч/19 кВтч
Тегло200 кг
Динамични характеристики
(прибл.)
Максимална скорост120 км/ч/125 км/ч
Ускорение 0-50 км/ч6 сек/5,6 сек
Пробег (градско движение)150 км



Още по темата


ƒ