2018
Има автомобили, които човек чувства като костюм по мярка. Върху възприятията ви те имат същото влияние, каквото дава и костюм от висококачествен плат – като създават усещане за спокойствие и дискретен стил. Alpina от години следва тази формула на успеха. Без излишна украса, без перчене – а просто със солидна работа за онези хора, които предпочитат етикетът на дрехите им да не се вижда oт околните. Само няколко ивици и типичните джанти издават, че това е Alpina, т.е. BMW, тунинговано с такава грижа и финес, че дори и след преработката да може да носи логото на компанията от Мюнхен.
Всъщност именно тук се крие разликата с традиционните тунинг компания (Alpina от 1983 има право на собствен VIN, т.е. е официално регистрирана като автомобилен производител в Германия). Всички модификации на Alpina са одобрени от BMW – по традиция в Мюнхен разчитат за „най-наточените“ версии на поделението М. Alpina е по-скоро ориентирана към ценителите на марката с афинитет към мощността. А BMW Alpina B5 Biturbo Touring 4×4 определено може да се похвали с такава – и то в излишък. След операциите в Бухлое използваният в M550i 4,4-литров V8 с два турбокомпресора генерира 608 вместо „заводските“ 462 к.с., а максималният въртящ момент е повишен – от 650 Нм в диапазона 1800-4750 об/мин до 800 Нм, достъпни от 3000 до 5000 об/мин. B5 е предназначен за бързо препускане по германските магистрали – където може да развива висока скорост и дори може да достигне максималната си скорост от 330 км/ч.
По отношение на динамичните постижения B5 е на нивото на AMG E 63 S T-модел – само дето Alpina „борави“ с мощността си значително по-фино. В5 прехвърля потенциала си към пътя с бързо набиране на високи обороти – и без изобщо да се затруднява. Тук нищо не е прекалено или натрапващо се – включително и звукът. Мелодията на V8 не се натрапва акустично – и в никакъв случай не е прекалено шума. Alpina се отказва от така обичаните в наши дни „припуквания“ при смяната на предавките: В5 си остава порядъчно комби с добри маниери – въпреки че има потенциал на нивото на спортен автомобил. 100 км/ч се достигат за 3,6 сек при старт от място, а 200 – за 11,8 сек, а за 39,5 стрелката вече показва 300!
Окачването е преработено от Alpina – и залага на по-къси и по-стегнати пружини, както и на нови носачи за предната ос с леко негативен ъгъл на страничен наклон (camber). Поставени са гуми Pirelli със заводско означение ALP.
Когато човек седне в BMW Alpina B5, го обхващат удобни седалки от фина кожа Merino, която е приятна като материята на обувки. Цветът „мръсно бяло“ може да не е по вкуса на всеки, но придава приятна атмосфера в интериора. Преминаващите през вътрешното пространство дървени лайстни в лакирано дърво (Walnuss natur) с грапава повърхност създават невероятен контраст. Наслаждавайки се на всичко това, препускаме по магистралата към пистата „Заксенринг“, където Alpina B5 Touring трябва да демонстрира какво може. Този автомобил има невероятната способност да се движи бързо и същевременно – релаксиращо. Дори и в най-комфортния режим човек усеща по-спортната настройка на окачването. Каросерията обаче изобщо не се разклаща при смяна на посоката, а прецизното кормилно управление повишава увереността ви в автомобила.
От Alpinа не са проектирали колата с идеята тя да бъде карана на писта – но въпреки това оставаме удивени от начина, по който тук действат гумите Pirelli. Друго съществено подобрение е отказът от изпъкнали бутони върху задната част на волана – те са освободили място за конвенционални „пера“ за превключване, които са много удобни за пистата. Още след първите няколко завоя ченетата ни увисват – защото със завиващите задни колела този почти 5-метров „кораб“ се движи учудващо пъргаво! Няма недозавиване, смените на посоките са директни – без кормилното управление да бъде твърде „остро“. Като цяло усещането за реакциите на предната ос е невероятно. Решаваща роля за прекрасното представяне на пистата играят гумите Pirelli, които създават страхотно сцепление. Накрая създадената за комфортни дълги пътувания Alpina се оказва само със секунда по-бавна от настроен за пистата AMG E 63 S T, което е фантастичен резултат!
Teхнически данни | Alpina B5 Touring |
Двигател | V8 |
Принудително пълнене | Biturbo/1,4 бара |
Разположение | отпред надл. |
Клапани/разпределителни валове | 4 на цил./4 |
Работен обем | 4395 cм³ |
Диаметър х ход на буталото | 89,0 x 88,3 мм |
Степен на сгъстяване | 10,0 : 1 |
кВт (к.с.) при об/мин | 447 (608)/5750-6250 |
Литрова мощност | 138 к.с./л |
Нм при об/мин | 800/3000-5000 |
Задвижване | 4х4 |
Трансмисия | 8-степ. автоматична |
Предни спирачки | 395 мм дискови/прорязани |
Задни спирачки | 398 мм дискови/прорязани |
Материал на спирачките | стомана |
Размер джанти предни – задни | 8,5 x 20 – 10 x 20 |
Размер гуми предни – задни | 255/35 R 20 – 285/30 R 20 |
Модел гуми | Pirelli P Zero (ALP) |
Дължина/широчина/височина | 4956/1868/1466 мм |
Междуосие | 2975 мм |
Резервоар | 68 л |
Обем на багажника | 570-1700 л |
Цена на тестовия автомобил | 235 945 лв. |
Измерени стойности | Alpina B5 Touring |
Ускорение | |
0- 50 км/ч | 1,6 сек |
0-100 км/ч | 3,6 сек |
0-130 км/ч | 5,3 сек |
0-160 км/ч | 7,6 сек |
0-200 / 300 км/ч | 11,8 / 39,5 сек |
0-402,34 м (четвърт миля) | 11,60 сек |
Макс. скорост | 322 км/ч |
Еластичност | |
60-100 км/ч на (4./5. пред.) | 2,6/3,7 сек |
80-120 км/ч на (5./6. пред.) | 3,4/5,2 сек |
80-120 км/ч на (7./8. пред.) | 7,6/14,5 сек |
Най-добро време за обиколка | |
Заксенринг | 1:37,65 мин |
Спирачен път | |
100-0 км/ч студ. | 33,6 м |
100-0 км/ч топли | 33,4 м |
200-0 км/ч топли | 129,8 м |
Teстов разход | |
Ø на100 км | 14,5 л А98 Н |
Пробег | 425 км |
Тегла | |
Тегло/полезен товар | 2128/482 кг |
Разпределние на теглото пр./з.ос | 51/49 % |
Относителна мощност | 3,5 кг/к.с. |
Извод
BMW Alpina B5 Touring е ярък пример за Understatement (от англ. изложение, което не дава цялата истина, което премълчава нещо; сдържано изказване). И това е прекрасно. Когато седнете зад волана, този автомобил ви действа някак успокояващо – а дизайнът му изобщо не предполага, че зад визията на „послушно“ комби се крие потенциал на спортен автомобил. Alpina е създала прекрасен преход между агресивните „М-ки“ и конвенционалните модели на BMW.