BMW 760Li с V12: най-дългата „седмица“ на всички времена е неокласика


26
юли
2021

Пускането на пазара на четвъртото поколение на BMW Серия 7 през 2001 г. предизвика едновременно сензация и скандал. Нито едно BMW до този момент не беше изглеждало така! Моделите с 6- и 8-цилиндрови дизелови двигатели се появяват през есента на 2002 г. През януари 2003 г. BMW 760i е лансиран като топмодел с нов 12-цилиндров двигател. BMW 760Li е на практика технически идентичен с BMW 760i – единствено каросерията е по-дълга с 14 см. Но си остава рядкост: от модела са продадени само 9660 екземпляра, всеки на цена от 116 000 евро.

Мощност: потентен V12 с 445 к.с.

Със своята разчупваща стереотипите линия при четвъртото поколение Серия 7 (E65/66/67, период на производство от 2001 до 2008 г.), тогавашният главен дизайнер на BMW Крис Бангл показа на цялата автомобилна индустрия път към бъдещето на дизайна. И действително, днес автомобилите „преливат“ от изпъкнали и вдлъбнати линии. BMW 760Li е и технически най-сложният автомобил от началото на новото хилядолетие. Под капака на 760 работи N73, който за първи път съчетава технология с четири клапана на цилиндър и директно впръскване на горивото с напълно гъвкавото управление на клапаните Valvetronic. 12-цилиндровият двигател разполага с мощност от 460 к.с. За 5,4 секунди той „изстрелва“ 2,2-тонната лимузина от 0 до 100 км/ч, а електронното ограничение се активира при 250 км/ч. 760i и 760Li генерират по-голяма мощност от своите предшественици, като разходът на гориво е с десет процента по-нисък. Шофьорът контролира шестстепенната автоматична трансмисия от лостче на кормилната колона.

Двигателят N73 се монтира и на Rolls-Royce Phantom – но с повишен до 6,75 литра работен обем

iDrive трябва да сложи край на войната на бутоните

Крис Бангъл внесе революция и в дизайна на интериора. Логиката на работа с един бутон при iDrive трябваше да освободи кокпита от „миш-маша“ на превключвателите в миналото. И все пак, работата с iDrive изискваше време за свикване и запознаване с ръководството за употреба. Независимо дали става въпрос за подаване на топъл въздух за отопление към краката, регулиране на седалките или превключване с бутоните на волана – 760Li не се управлява интуитивно. Странната форма на багажника също притесняваше мнозина преди години. Днес „гледащата тъжно“ Серия 7 се предлага евтино, но високите разходи за поддръжка отблъскват много кандидат-купувачи.

Концепцията на управление iDrive отпразнува премиерата си в Серия 7 E65 и стана обект на множество дискусии

Още по темата