2017
За новата „седмица“ съм писал много – както за намаленото с до 130 кг тегло, за изключителните асистиращи системи, почти „извънземните“ електронни функции за комфорт и развлечения. Сега обаче ще наблегна повече на новия дизелов двигател с 4(!!!) турбокомпресора, който от средата на миналата година се предлага само за Серия 7. Засега.

Версията L е с удължено до 3 210 мм междуосие (плюс 140 мм), което осигурява разточително пространство на задната седалка
Преди четири години BMW въведе първия сериен дизелов двигател с три турбокомпресора. А сега същият 6-цилиндров агрегат вече е с 4 турбокомпресора. Новият двигател е от семейството B57, който се предлага във версии с 1 или 2 турбокомпресора (респ. 265 и 320 к.с.). Той отново е редови, с работен обем 3 литра, но е с нов цилиндров блок и охладителна система. Старият „три-турбо“ имаше два нискоинерционни компресора за високо налягане и една турбина за ниско налягане, които работеха последователно. При новата схема големият компресор за ниско налягане е заменен с два по-малки. И тук турбините се включват последователно (или каскадно), но логиката на управлението им е променена: един от компресорите за високо налягане се включва само при много „агресивно“ ускорение – и то едва когато оборотите се повишат над 2500 об/мин. Освен това налягането на впръсването на горивото е увеличено от 2200 на 2500 бара.
Всъщност увеличението на максималната мощност не е впечатляващо: от 381 до 400 к.с., въртящият момент – от 740 до 760 Нм. Забележителното при тази схема е друго: 450 Нм са на разположение още при 1000 об/мин! Двигателят се развърта бързо и със забележителна лекота, без никаква турбодупка, максималният въртящ момент е константен между 2000 и 3000 об/мин. BMW 750Ld xDrive ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,7 сек – с 0,3 сек по-бързо от „старото“ с 3 турбокомпресора, а разходът на гориво е понижен с 11 процента. Успях да измина близо 1000 км с един резервоар (среден разход около 8 л/100 км) – при ненадминат комфорт, като използвах предимно режимите Comfort Plus и гениалния Adaptive, при който имате чувството, че автомобилът чете мислите ви! Електрониката прецизно управлява настройките на окачването и кормилното управление, като в същото време се запазва тънкият баланс между комфорта на возене и управляемостта. И то не само при спокоен, „шофьорски“ стил на шофиране. Забележително добра е и шумоизолацията – нивото на шума в интериора при 130 км/ч е само 66 дБ (A), най-вече заради отличната аеродинамика и факта, че двигателят и трансмисията буквално са „опаковани“ в шумозаглушаващи материали, а температурният им режим се следи от специални сензори.

Инженерите на Баварските моторни заводи са създали шедьовър на двигателостроенето – 3-литровият редови „шестак“ работи нежно като коприна и впечатлява с бруталната си мощ
Извод
Бърза и луксозна лимузина за изключително комфортни дълги пътувания – и то при „смешен“ за бруталната мощност разход на гориво. BMW 750Ld xDrive е изключително постижение на баварците. В момента Серия 7 категорично е най-иновативният и модерен във всяко отношение автомобил в своя клас.
Технически данни
Двигател 6-цилиндров редови Quadturbo дизелов, отпред надлъжно, четири клапана на цилиндър • работен обем 2993 куб. см • мощност 294 кВт (400 к.с.) при 4400 об/мин • макс. въртящ момент 760 Нм при 2000 – 3000 об/мин • задвижване двойно, 8-степенна автоматична трансмисия • Д/Ш/В 5238/1902/1479 • резервоар 78 л • 0–100 км/ч за 4,7 сек • максимална скорост 250 км/ч • разход EU-Mix 5,7 л дизел/100 км • CO2 149 г/км • Цена от 228 600 лева