2017
Всеки има предразсъдъци, но никой не ги обича. Сред шофьорите съществува схващането, че „класическите седани се карат само от пенсионери”, а „комбитата са за работа”. Естествено, в това няма капка истина, но въпреки това BMW прави специално за хора с подобно мислене кола, която затвърждава концепцията – и тя се казва Серия 4 Gran Coupe. То е позиционирана между Серия 3 Седан и Touring и задачата му е да оправдава с изключително красивия си силует (с обновена предна броня и LED-светлини, в т.ч. – и за мъгла) високата си цена. Дали тази формула работи? Ще разберете от нашия тест.

Серия 4 Gran Coupé има изключителна визия, но формата на каросерията е свързана и с минуси: шикозният външен вид скрива недостатъците за пасажерите отзад
Gran Coupé изглежда много привлекателно, но заради елегантната форма на каросерията има и някои недостатъци спрямо Серия 3 Touring. Oтпред само дългучите ще почувстват липса на достатъчно място за коленете, хора със средностатистически ръст се разполагат удобно и се наслаждават на прекрасни седалки, гарантиращи истински комфорт, и на висококачествен кокпит. Но щом човек седне отзад, веднага му се приисква да се прехвърли в Touring. Когато си висок 1,85 м, ще усетиш ограниченото пространство както за коленете, така и за главата. При купето с четири врати покривът е с 4 см по-ниско и се спуска значително по-рано. Освен това пасажерите са с 2 см по-близо до асфалта, а дори наличието на врати без рамка не прави качването и слизането по-лесни. Остава утехата, че Gran Coupé има голям заден капак – зад който се открива багажник с обем до 1300 л. В Touring има място само за два куфара повече – е, ако сте решили да си купувате мебели, по-добре си доплатите за транспорт до дома… Най-сериозният проблем при Gran Coupe може да бъде разкрит от най-високите водачи – и е свързана с трудната видимост при пуснат сенник. В подобни моменти човек се чувства направо като танкист…
При избора на моторизация човек не бива да прави компромиси
Който е готов да жертва повече пари и липса на място в интериора и по този начин да „загърби” практичността, в никакъв случай няма да се „докосне” до 4-цилиндров агрегат. Затова и ние избираме 430d с редови „шестак” и 258 к.с. – за съжаление без SCR-катализатор. 3-литровият мотор се справя уверено със задачите си, развърта се бързо и до 5000 об/мин, като устремът му спира чак при 250 км/ч заради електронното ограничение. Максималните 560 Нм са достъпни още от 1500 об/мин. А звукът е повече от приятен – достатъчно респектиращ, но без да се натрапва. Най-добрият ви приятел в градския трафик ще бъде 8-степенният автоматик – да, онзи който хиляди пъти сме хвалили заради прецизната и бърза смяна на предавките.

„М-ковият“ волан ляга удобно в ръцете – но при свален сенник видимостта за високи водачи е затруднена
Този пъргав „баварец” определено може да мине за автомобил мечта – но цената от минимум 104 150 лева е повече от солена. Със същото задвижване Серия 3 Седан е със 7000 лв. по-изгодно, а Touring – с 3500. Но… както се казва – „Трай, бабо, за хубост!”.
Данни за автомобила | BMW |
Модел | 430d Gran Coupé xDrive |
Мотор | 6-цил., турбодизел |
Разположение на двигателя | отпред надлъжно |
Клапани/разпределителни валове | 4 на цил./2 |
Задвижване на разпределителните валове | верига |
Работен обем | 2993 cм³ |
кВт (к.с.) при об/мин | 190 (258)/4000 |
Нм при об/мин | 560/1500 |
Макс. скорост | 250 км/ч |
Трансмисия | 8-степ. автоматична |
Задвижване | задно |
Спирачки пр./з. | дискови/дискови |
Гуми на тестовия автомобил | пр. 225/45 R 18/ з. 255/40 R 18 Y |
Тип гуми | Michelin Pilot Super Sport |
Размер джанти | пр. 8 x 18/з. 8,5 x 18 |
Емисии CO2 | 139 г/км |
Разход (EU-Mix)* | 6,1/4,8/5,3 л |
Тестов разход | |
Спортен разход** | 9,0 л/100 км |
Тестов маршрут*** | 6,6 л/100 км |
Икономичен разход**** | 5,2 л/100 км |
Обем на резервоара | 57 л |
Хладилен агент | R1234yf |
Шум при преминаване | 74 dB(A) |
Прикачен товар със/без спирачки | 1800/750 kg |
Обем на багажника | 480-1300 л |
Д/Ш/В | 4640/1825-2017/1389 мм |
Цена на тестовия автомобил | от 104 150 лв. |
Измерени стойности | BMW |
Ускорение | |
0–50 км/ч | 2,0 сек |
0–100 км/ч | 5,5 сек |
130 км/ч | 8,9 сек |
0–160 км/ч | 13,5 сек |
0–200 км/ч | 22,8 сек |
Еластичност | |
60–100 км/ч | 2,8 сек |
80–120 км/ч | 3,6 сек |
Тегло/пол.товар | 1698/477 кг |
Разпределение на теглото пр./з.ос | 50/50 % |
Диаметър на завой наляво/надясно | 11,3/11,5 м |
Спирачен път | |
от 100 км/ч студени сп. | 35,7 м |
от 100 км/ч топли сп. | 34,9 м |
Шум в купето | |
при 50 км/ч | 59 dB(A) |
при 100 км/ч | 65 dB(A) |
при 130 км/ч | 69 dB(A) |
Тестов разход – CO2 | 6,6 л /100 км – 176 г/км |
Пробег | 850 км |