BMW 340i срещу Airbus A340

2212
2015

За първи път BMW Серия 3 се предлага като изключително мощната версия 340i – това обозначение обаче е запазено от огромния самолет Airbus A340. Сега двамата екстремисти се срещат

ЛЕТИЩЕ Мюнхен, на обяд към 13 часа, хвърляме поглед от гейт 249. Срещу нас влекач тъкмо тегли един Boeing 747 на Thai Airways към позицията за паркиране, а в 14.25 ч се очаква самолетът да излети за Банкок. Вляво до него наземният персонал подготвя Boeing 777 на Singapore Airlines. А тук при нас, в намиращия се все още в строеж Терминал 2, е паркиран Airbus A340 на авиокомпания Lufthansa. Всичко това е част от всекидневната работа на второто по големина летище в Германия. Този вторник обаче има нещо по-различно. Около машината на Lufthansa се суетят още повече мъже и жени с отражателни жилетки –с надпис Wiesbaden, а пред единия от двигателите е паркирано BMW. В цвят средиземноморски металик тази Серия 3 изглежда наистина добре. Сравнението със самолета за продължителни полети оставя съвсем нови мащаби – BMW е наполовина високо в сравнение с един от четирите двигателя Rolls-Royce на Airbus. Необходимо е да паркирате един зад друг 16 такива автомобила Серия 3, за да достигнете дължината от 75,3 метра на A340-600.

XXL-багажно отделение: предното от двете товарни помещения. Тук се побират осем палета с багаж

XXL-багажно отделение: предното от двете товарни помещения. Тук се побират осем палета с багаж

Срещата между автомобил и самолет не е случайна. Уредихме я ние, от AUTO BILD, с помощта на Lufthansa и летище Мюнхен. Причината: това е първото BMW Серия 3 с обозначение 340i. Впечатляващ номер, даден от BMW на седана с 326 к.с. Името, което от 1991 г. е собственост на Airbus. Който постави подобно обозначение на задния капак на автомобила си, неминуемо ще бъде подложен на такова сравнение. A като Airbus срещу B като BMW.
Първата оценка е положителна за Серия 3: „BMW са се справили много добре с фаровете и предницата. Харесва ми спортният дизайн”, казва капитан Волф Колрауш. 54-годишният пилот работи от 30 години в Lufthansa и от 2008 г. управлява Airbus A340. Днес той ще ни разясни кокпита на самолета. Вълнуващо е и поради самия факт, че въздухоплаването вече е решило няколко въпроса, пред които е изправена автомобилната промишленост – най-вече този за автономното управление. Няма ли по този начин водачът да бъде поставен на заден план? Кой ще носи отговорност при произшествие на пътя? Какво ще се случи, ако техниката откаже?

Пригоден за пътуване на дълги разстояния: за разлика от преди, отзад в Серия 3 се седи удобно

Пригоден за пътуване на дълги разстояния: за разлика от преди, отзад в Серия 3 се седи удобно

Капитан Колрауш поема въздух и ни разказва най-същественото: „В Airbus има няколко степени на автоматизация. От една страна, имаме Flight Guidance, тук системата показва правилните данни за управлението, а пилотът ги извършва ръчно. Освен това има Flight Management с Auto Flight, при който режим автопилотът поема управлението на самолета. Но този, който лети и управлява по принцип, е пилотът и той носи отговорността, дори и да използва помощта на автопилота.“ Капитан Колрауш изобщо не е съгласен с идеята при автономно управление на автомобила возещите се в него да не се интересуват от случващото се на пътя: „Дори и да е включен автопилотът, пилотите винаги трябва да внимават, затова по време на полета не се разрешава никакво отклоняване на вниманието. Не бих препоръчал на шофьорите на автомобили да четат вестник по време на пътуване.“ за да бъдат предотвратени откази на определени системи, Airbus разполага с редица системи за подсигуряване. Така например има три независими една от друга вериги на хидравликата, а всяко от дванадесетте колела има от пет до шест различни спирачни диска. Колрауш: „Колкото по-важна е една система в самолета, толкова по-често се среща тя.“

Rolls-Royce среща BMW: двигателят на A340-600 развива тяга от 249 kN, а 6-цилиндровият мотор в BMW е с 450 Нм максимален въртящ момент

Rolls-Royce среща BMW: двигателят на A340-600 развива тяга от 249 kN, а 6-цилиндровият мотор в BMW е с 450 Нм максимален въртящ момент

Сега обаче е време да слезем от кокпита долу пред самолета, тъй като имаме още нещо предвид. Един влекач ще закара самолета на отсрещния терминал, където машината ще бъде натоварена. С 263 пасажери и 15,5 тона товари самолетът ще се отправи като полет на Lufthansa 412 към Нюарк в американския щат Ню Джърси. Това, което към този момент пътниците на борда още не знаят: те ще станат свидетели на едно уникално състезание. За първи път ще видят как Airbus и BMW се насочват към пистата, BMW със скорост 20 км/ч и със само 1000 об/мин. Тук те заемат стартови позиции Airbus на северната писта 26R, а Серия 3 на лентата за таксита Taxiway M. В 15.50 ч. светват фаровете на A340-600, а пилотите настройват тягата на 80 процента от мощността на двигателите. Състезанието може да започне! В 340i тестпилотът на AUTO BILD Том Генкел (50) е активирал спортния режим, но първоначално не натиска педала на газта докрай, а ускорява BMW съвсем плавно с оглед на четиримата пътници. Шанс, който Airbus няма как да пропусне: разполагащата с близо 264 000 к.с. (тягата не може толкова лесно да бъде пресметната в мощност) машина изпреварва движещата се с 260 км/ч Серия 3 и след 2800 метра се издига. В този момент скоростта на самолета е 307 км/ч. Малко по-късно екипажът на Lufthansa се свързва с кулата. „Беше забавно“ – казва капитанът – „а следващият път ще дадем шанс на AUTO BILD.“ Добре, Lufthansa, приемаме предизвикателството и сме готови за реванш. Но само когато можем да изправим един срещу друг BMW 380i и Airbus A380.

Извод
Невероятно е, че това сравнение се осъществи! BMW 340i срещу Airbus A340 – в началото това бе една налудничава идея. Положително сме изненадани, че Lufthansa и летище Мюнхен действително ни помогнаха да реализираме нещата. Това показва, че Германия не е толкова сложна и бюрократична страна, за каквато я мислят всички.

 

 

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин