BMW 330e: „тройката” с две сърца

Plug-in хибридът от Мюнхен комбинира характерния за марката спортен характер с възможност за придвижване без отделяне на вредни емисии


24
окт.
2016

Идеята е проста: вечер паркирате в гаража, поставяте кабела за зареждане в контакта, а сутрин отивате на работа и там (при нужда) повтаряте операцията. Така през цялата седмица можете да шофирате максимално екологично и без отделяне на вредни емисии, а през уикенда разчитате на приятно динамичен автомобил за дълъг път. Концепцията на хибридното BMW 330e изглежда много успешна – макар и в реалността разходът да е доста далеч от обявените от производителя 2 л (с пълен електрически заряд). „Тройката с две сърца” се задоволяваше средно със 7 л по време на нашия тест – което пак е доста прилично постижение за машина с 252 конски сили (системна мощност) и 420 Нм.

Батериите с капацитет 7,6 кВтч в задната част ограничават обема на багажника до 370 л – при конвенционална „тройка” има 480, резервоарът също е по-малък (41 вместо 57 л)

Батериите с капацитет 7,6 кВтч в задната част ограничават обема на багажника до 370 л – при конвенционална „тройка” има 480, резервоарът също е по-малък (41 вместо 57 л)

Тъй като Plug-in хибридите вероятно маркират междинна фаза в развитието на автомобила, BMW разчита на стандартизиран „хардуер” за всичките си модели – от „тройката” до „петицата” агрегатът с вътрешно горене е 2-литров 4-цилиндров турбобензинов. Няма „скалиране” от по-големите към по-малките, няма дизел. Електродвигателят „мобилизира” скромните 88 к.с. – естествено, няма проблем да бъде поставен и по-мощен, въпросът е колко тежки батерии може да поеме колата. При 330е електрическият агрегат с функция и на генератор е позициониран между трансмисията и мотора с вътрешно горене.

Задвижването е само на задната ос. 2-литровият бензинов двигател със 184 к.с. не е чудо на динамиката и затова електромоторът постоянно му „помага” със 100 Нм, а в Boost-фазата – дори с 250 Нм. Техническите данни в стенограмен стил: ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,1 сек, максимална скорост 225 км/ч, пробег изцяло на ток 40 км (в реални условия – около 30), максимална скорост на електричество – 125 км/ч. А цената? 82 500 лева – горе-долу колкото 330i xDrive с автоматична трансмисия. Но тук няма да разчитате на двойно задвижване, а и багажникът е с обем 370 л – със 110 по-малко, отколкото при конвенционална модификация. Все пак на батериите им трябва място…

Ефективността на системата зависи от „дисциплината” на шофьора

Във всекидневието PHEV-системата на BMW се представя убедително. При 330е водещи не са абсолютните динамични постижения, а много повече субективните емоции и усещания. В определени моменти бързите реакции на газта напомнят на класическите „шестаци” на BMW. Дори и във високите предавки хибридът се представя като много динамичен – лошото е единствено, че консумацията на гориво в практиката е много далеч от обещаното по норма. PHEV може би е междинно решение по пътя между изцяло електрическите автомобили или задвижването с горивна клетка. Хибридите определено помагат на производителите да се борят с повишените изисквания за емисии на въглероден диоксид – но ефективността на подобен тип системи по отношение на екологията може да спадне, ако шофьорите не са достатъчно дисциплинирани при зареждането.

Електродвигателят с мощност 65 кВт (88 к.с.) е поставен на мястото на хидротрансформатора на 8-степенния автоматик

Електродвигателят с мощност 65 кВт (88 к.с.) е поставен на мястото на хидротрансформатора на 8-степенния автоматик

Замислете се колко често собствениците на автомобили като 330е биха изпаднали в следната ситуация: оставащите километри пробег на ток клонят към нула, няма време за зареждане, а наблизо така и така няма станция за тази цел. Така на шофьора остава да продължи пътуването с помощта на ДВГ, батерията се зарежда с енергия от фосилно гориво и по този начин възможността за „черпене на електрони“ от контакта при PHEV остава почти излишна. Ето защо комбинацията от две задвижващи системи в един автомобил си заслужава само когато бъдат използвани и двете от тях. За целта вечер човек трябва да паркира колата в гаража у дома (или сутрин при офиса), да включва кабела и да изчака поне три часа, докато машината бъде заредена напълно.

Посредством малък бутон пред селектора на автоматика можете да избирате между режимите Max eDrive, Save Battery и AUTO eDrive

Посредством малък бутон пред селектора на автоматика можете да избирате между режимите Max eDrive, Save Battery и AUTO eDrive

По данни на производителя 330е изминава 40 км изцяло на ток – но в реалността трябва да се подготвите по-скоро за 30

Три режима за шофиране

330е предлага на водача си три eDrive-режима. Посредством малък бутон пред селектора на автоматика можете да избирате между Max eDrive, Save Battery и AUTO eDrive (който е активиран по подразбиране след подаване на контакт). При Max eDrive 4-цилиндровият мотор се включва само когато настъпите газта до долу. В този режим максималната скорост за движение изцяло на електричество се вдига от 80 на 120 км/ч. Когато искате да се движите с нулеви вредни емисии из градските части например, имате възможност да запазите заряда на батерията посредством втория режим. При AUTO eDrive електродвигателят подпомага бензиновия – и му оказва много ценна „подкрепа“ особено в ниския оборотен диапазон.

Извод

330е e успешен модел – с добре познатите предимства на „тройката“. Това BMW е много приятно за каране – но е истински екологично само когато водачът му проявява дисциплина при зареждането и използва всеки удобен момент за това.

Въпреки теглото от 1735 кг хибридната „тройка“ се изстрелва от 0 до 100 км/ч само за 6,1 сек

Въпреки теглото от 1735 кг хибридната „тройка“ се изстрелва от 0 до 100 км/ч само за 6,1 сек

В тази чанта се поставя зарядното - което, естествено, отнема допълнително пространство от багажника

В тази чанта се поставя зарядното – което, естествено, отнема допълнително пространство от багажника

Мястото за зареждане е поставено в предния ляв калник

Мястото за зареждане е зад предния ляв калник

 

Още по темата

Card image cap
Opel Crossland X: SUV-заместителят на Meriva

4
дек.
2017

Малкият SUV на Opel гарантира успокояващо шофиране и няма амбиции да бъде спортен автомобил

Card image cap
Cooper S, Polo GTI, Fiesta ST200 и 208 GTi: тест на 4 гневни джуджета

26
февр.
2017

Общо 792 к.с. за 23 завоя на обиколка. Доставя истинско удоволствие

Card image cap
Затормозен темперамент

7
юни
2016

При Skoda Octavia старият мотор 1.2 TSI се замества от 1-литров трицилиндров двигател с мощност 115 к.с. Достатъчна ли е тази мощност за Octavia или не?

Card image cap
Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Солиден, но ръждив

7
апр.
2016

Хибридните модели на Toyota отдавна са синоним на надеждност. Тестът на 100 000 км обаче не премина съвсем без последствия за единствения малък хибриден автомобил на пазара

Card image cap

В последния брой:

Архив >