2017
Слънцето изгрява от Изток: Горбачов насочва СССР по курса на гласността. В Бавария слънцето пък достига по-лесно, защото BMW изкарва 3-та серия кабриолет. И в Москва, и в Мюнхен, и в държавната, и в моделната политика е възприет курс на отваряне. Горбачов променя Съветския съюз, а BMW – карането на кабриолет. Само германският канцлер изостава с материала и сравнява ръководителя от Кремъл със злополучния Гьобелс. Няма значение – който закъснява, се наказва от живота.
1986 едва е изминала и Кол променя своите схващания. Оценката на BMW 325i Cabrio обаче остава непроменена – синьо-белият красавец е истински класик. Гласност (б.пр. откровеност) в най-красивата й форма… Всички други германски производители трябва да отидат да се образоват в училището на перестройката. С елегантния 325i животът можеше да бъде толкова красив. Ако не беше застрашен от киселинните вълни на Западa и отровните облаци от Изток. 1986 е година на екологични катаклизми – първо този в Чернобил, където гръмва АЕЦ, а след това – химическата катастрофа в Райн при Базел.
Навсякъде дебнат опасности. След експлозията в блок 4 огромен брой хора стават жертви на радиационно облъчване, а при заразяването на реката с 1200 тона отровни вещества измират хиляди риби. Човекът е безпомощен и не може да се бори със следите от техническия напредък, рожби на който са и красиви автомобили като 3-та серия кабриолет. Колкото по-опасно става, толкова повече се стремим да достигаме до границите на възможностите си. При това по-бързо – с четири (серийни) електрически стъклоповдигача ние сваляме стъклата, освобождаваме приспособленията за затваряне, вдигаме леко мекия покрив нагоре, отваряме задния капак и сгъваме гюрука. Затваряме и сме готови – процесът е практичен, прост и добър.
Покривът се отваря лесно като с цип. След по-малко от минута вече можете да видите небето, когато вдигнете глава нагоре. Макар че синият му цвят е колкото невинен, толкова и измамен, но няма значение. То ни накара да бъдем оптимисти. Земята се върти, животът продължава – поне до следващата атомна авария. Но както и да е. Важното е, че времената на счупените нокти са отминали. Кабриолетът от Мюнхен не застрашава женския маникюр. Туткането с покрива вече е забравено, няма ги устойчивите на взрив секретни копчета. Освен това ги няма отвратителните предпазни дъги както при Golf или Escort.
Място под слънцето има за четирима. За последното това предлагаше «покойният» Käfer Cabrio. Toй обаче за последно слезе от конвейера през 1980 и след това се отправи към гаражите на колекционерите (в най-честия случай). Места за квартет предлагаха и храмовете на колела на Bentley и Rolls-Royce, но те бяха много по-висок клас. BMW се появи на бял кон и представи ветрогон с елегантен дизайн, усилена каросерия и покрив, който беше мечта за всяка жена, шофьор на кабрио.
Жените – те са тези, които оправят положението през 1986. Само на 17 години Щефи Граф надхитрява световния тениселит. Мерил Стрийп се бори за сериозна връзка с красивия Робърт Редфорд във филма “От Африка”. Мария Шрайвър, племенница на Кенеди, кара твърдия като скала Арнолд Шварценегер да омекне. Тейтъм О’Нийл запушва устата на Джон Макенрой.
За всички тeзи дами BMW е пригодило своята машина. Те са самоуверени и с успешна реализация, но въпреки това си остават романтично настроени създания, на които шофирането в най-красива форма им струва минимум 43 300 марки. След благородното 502, незабравимото 507 на граф Гьорц и 1600-2 BMW отново създава открит автомобил мечта.
До 1991 г. са продадени над 100 000 открити 3-ки, повечето от които с чудесния 6-цилиндров мотор, 5-степенна скоростна кутия и отлични динамични качества: ускорение oт 0 до 100 км/ч за 8,6 секунди и максимална скорост 215 км/ч.
215 км/ч в кабрио? Който има нужда от това, е „узрял” за крак, дериват на кокаина, дяволски инструмент, който циркулира предимно в САЩ. Много по-чист, много по-интензивен и по-безопасен е шумът при 80 или 120 км/ч. Тогава вятърът съвсем нежно милва къдриците и леко докосва лицето.
Фризьорите не са доволни от факта, че добрата конструкция позволява завихряния в купето в посока към шофьора при скорости над 120 км/ч. Тази кола просто е добра към всички, особено към тези, които под открито небе забравят да сменят предавките. Бедата не е голяма, защото балансираният „шестак” е еластичен като дъвка. Дори и на пета можете да се разкарвате по градските булеварди, а на трета нямате проблеми, ако искате да забавяте движението на камионите по междуградските пътища.
Мекота и нежност – те са само от едната страна на медала, от другата са сила и мощ. 171 „коня” (постигнати с катализатор) чакат да бъдат пришпорени, но и нахранени. BMW-то си е BMW…
Гласността наистина е хубаво нещо, но ние искаме да не забравяме традициите. Все пак в Кремъл още управлява генерален секретар на Комунистическата партия на Съветския съюз.
Технически данни на BMW 325i Cabrio
6-цилиндров редови, отпред надлъжно; работен обем 2494 см3; мощност 126 кВт (171 к.с.) при 5800 об./мин.; макс. въртящ момент 226 Нм при 4000 об./мин.; 5-степенна трансмисия; задно задвижване; тегло 1225 кг; Д/Ш/В 4325/1645/1380 мм; макс. скорост 215 км/ч; 0-100 км/ч за 8,6 сек.; разход 12,5 л/100 км; цена през 1986: 43 300 марки.