СТАРТЪТ НА Compact през 1994 година можеше да протече по-гладко за BMW. От една страна, имиджът на моделното семейство Е36 бе в най-ниската си точка поради множество проблеми с качеството, а от друга загрижените за престижа клиенти не харесаха задната част на късото Серия 3. Освен това автомобилът има функционални недостатъци. С вместимостта си от 300 литра багажникът е от най-малките в класа, пътниците отзад, ако изобщо успеят да достигнат задната седалка, трябва да притиснат брадичката си между коленете заради ограниченото предлагане на място. Причината беше необичайната дори за 90-те години стандартна конструкция с предно разположен двигател и задно задвижване. Но точно в това отношение Compact показа категорично каква е разликата между него и разумната Mazda 323: със стегнатото си, но никога некомфортно окачване то преминава фино балансирано през всеки завой. А който прекали, бива изпреварен от багажника си. Кормилното управление и превключването на предавките са толкова директни, че ви напомнят на карт.

Надлъжно монтиран редови 6-цилиндров атмосферен двигател на BMW – едва ли е възможно по-изискано задвижване!
През есента на 1997 година, когато първоначалните трудности при старта на производството бяха преодолени отдавна, BMW представи кулминационния вариант 323ti с редови 6-цилиндров двигател като нов върхов модел и естетически стандарт в този клас. В тестовете от онова време този нежен и дрезгаво звучащ двигател винаги гарантира „пеперуди в стомаха“. Добрите динамични характеристики на най-малкото BMW будят спомени за 2002 tii Touring от 1975 г. Но Серия 3 Compact постави основите за един нов малък компактен модел: BMW Серия 1.
Технически данни
Двигател 6 цилиндъра, отпред надлъжно • Работен обем 2494 куб. см • Мощност 125 кВт (170 к.с.) при 5500 об./мин • Макс. въртящ момент 245 Нм при 3950 об./мин • Максимална скорост 230 км/ч • 0–100 км/ч за 7,8 сек • Задвижване задно/5-степенна скоростна кутия • Вместимост на резервоара 55 л • Д/Ш/В 4210/1698/1378 мм • Багажник 300–680 л • Собствено тегло 1330 кг • Цена 47 900 германски марки (1997 г.)

Детайли като изтеглящия се превключвател на светлините и подобните на валяци дюзи на вентилацията ни напомнят за предшественика Е30
Извод
Още навремето тестовите редактори се възхищаваха на класическата конструкция на 323ti. 20 години по-късно такъв пуризъм и инженерно изкуство будят копнежи. Късото Серия 3 бе просто подценено. Освен това без него вероятно не би имало и Серия 1.