BMW 3.0 CSL се завръща с редови „шестак“, ръчна трансмисия и задно задвижване

2511
2022

Състезателната версия на историческото BMW 3.0 CSL спечели Европейския шампионат за туристически автомобили още в първия сезон на 1973 г. – и повтори тази победа пет пъти подред от 1975 до 1979 г. Пилоти като Тойне Хеземанс, Ханс-Йоахим Щук, Крис Амон и Ники Лауда изпреварваха конкуренцията на Нюрбургринг и много други писти, а първите победи за BMW на американски писти последваха през 1975 г. Всички тези успехи помогнаха на заводските състезателни автомобили да придобият международна популярност.

„Coupé, Sport, Leichtbau“: нова интерпретация на легендарната формула

Разработената с хомологационни цели шосейна версия на състезателния автомобил, особено в последната си версия, се превърна в добре познат символ на вдъхновяваща радост от шофирането, концентрирана върху най-важното. CSL – тази комбинация от букви в обозначението на модела означава „Coupé, Sport, Leichtbau“,  („купе, спорт, олекотена конструкция“), формула, която накратко обобщава рецептата за успех на автомобила с две врати.

В допълнение към широките арки на калниците, каросерията на купето получи и впечатляващ аеродинамичен пакет, който включваше преден спойлер, въздушни лайстни на предните странични панели и спойлер на покрива. Дизайнерските модификации на BMW спрямо другите крупносерийни купета са допълнени от заден спойлер, който оптимизира сцеплението на задните колела. То не е било одобрено за движение по обществените пътища, така че при доставката на автомобила е било в багажника, но все пак е било толкова известно в обществото, че купето е наречено „Batmobil“.

Спортното разгръщане на мощността се е осигурявало от най-мощния редови шестцилиндров двигател с впръскване на горивото, монтиран до този момент в автомобил на BMW, с увеличен до 3 153 см3 работен обем и максимална мощност от 151 кВт/206 к.с. Темпераментният двигател е комбиниран с усъвършенствано в детайли окачване и собствено тегло от само 1 270 килограма.  

Последното стана възможно благодарение на цялостна програма за олекотяване на конструкцията. Вратите, както и предният капак и капакът на багажника бяха изработени от алуминий, като при отваряне се поддържаха на филигранни носещи пръти. Множество други компоненти на каросерията като покрива, страничните стени и преградата на багажното отделение се състоят от особено тънък метален лист, а хромираните брони са заменени с пластмасови защитни елементи. Леките седалки тип „корито“ и липсата на изолационен материал, сервоуправление и електрически стъклоповдигачи перфектно допълват понижаването на теглото. Като цяло е постигнато съотношение мощност/тегло от 6,2 кг/ к.с.

Новото BMW 3.0 CSL интерпретира по нов, актуален начин всички тези характеристики, залегнали в обозначението на модела. Неговата каросерия на купе поставя традиционни акценти за спортна елегантност и изразителна динамика. Неговата технология за задвижване и окачване е резултат от най-новия етап на развитие на състезателни автомобили и High-Performance спортни автомобили на BMW M GmbH.

Интелигентната олекотена конструкция също е на изключително ниво, преди всичко чрез изключително широкото използване на карбон. Съотношението мощност/тегло на BMW 3.0 CSL е само 2,9 кг/ к.с.

Като самостоятелен модел от BMW M GmbH и въпреки лимитирания тираж от само 50 екземпляра BMW 3.0 CSL преминава през пълния процес на подготовка за серийно производство. В допълнение към всеобхватните тестове за качество и функционалност и тестовете за динамика на управлението при различни условия от градски трафик през междуградски пътища и магистрали до състезателна писта, BMW 3.0 CSL преминава и през цялостни аеродинамични тестове. За оптимизиране на въздушния поток и аеродинамичния баланс на автомобила са изразходвани около 200 работни часа, включително 50 часа в аеродинамичния тунел на аеродинамичния тестови център на BMW Group. Освен това, за да получат одобрение, два предсерийни автомобила BMW 3.0 CSL трябва да бъдат подложени на тестове за безопасност под формата на челен и страничен краш тест.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин