BMW 2002 Turbo: напук на петролната криза


18
мар.
2017

Не само BMW получава удари в бъбреците: през 1973 година водачите са изнервени от недостиг на петрол, забрана за шофиране и повишаване на цените на горивата. И баш сега „баварците” представят истинска огнена „бегачка” – 2002 turbo

Е сега вече се развали. И аз ще съм виновният. Нещо съска, свирка и гъргори – звук, болезнен поне колкото машинката на зъболекаря. Направо потроших двигателя – мисля си ужасено. Трябва да отида да се предам, да бъда наказан. Изведнъж някой със страшна сила ме ритва отзад. Изстрелвам се напред като от катапулт. Отново чувам съскане, свиркане и гъргорене – но този път толкова силно, че целият настръхвам. Каква е тази гърмяща змия, която се крие под предния капак? Или какво по дяволите съска така страховито оттам?

За силни мъже: спортни седалки и волан с три спици. Приятни турбо-закачки: червено арматурно табло, допълнителни уреди.

Това е изразходвана енергия, отработените газове, които биват озаптявани и поради това съскат и свистят. Не са доволни, защото трябва да завъртат турбинно колело. То от своя страна върти компресор, който тъпче свеж въздух под високо налягане в горивните камери. Казано накратко: дяволското творение се нарича турбокомпресор, и е нещо, което трябва да опитате поне веднъж в живота. Като първата целувка, първата заплата, първото бебе…

Годината е 1973, а Баварските моторни заводи за пръв път монтират задвижван от отработените газове турбокомпресор в сериен автомобил – целта е повишаване на мощността. Автомобилът е 2002, стар приятел от 1968 година. Резултатът е чудовище, което сякаш не е от този свят, но не е и от небето – BMW 2002 turbo.

Турбодвигателят от 1973 г. не е убедителен: той наистина осигурява много добра динамика, но не е хармоничен и харчи твърде много гориво.

Шофираш управляем, добре конструиран автомобил, какъвто винаги сме харесвали: високооборотен, със спортни амбиции, всичко е съвсем миролюбиво. Поглеждаш индикатора за налягането на нагнетявания въздух. Голямото бяло поле, в което се намираш, сигнализира мир и спокойствие. Или казано с други думи – турбодупка. Но това е само прелюдията. Зелената зона символизира надежда. Затова продължаваш да натискаш газта – и в един момент сякаш се запалва ракета и овцата изведнъж се превръща във вълк. Изстрелва те извън времето и пространството. 130 к.с. за миг се превръщат в 170. За 8 секунди до 100 км/ч, максимумът е 210 км/ч.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Автомобилният еквивалент на Harley

11
апр.
2016

Когато става дума за класически автомобили за удоволствие от 70-те и 80-те години, не бива да пропускаме един модел: Jeep CJ-7 с V8-мотор с мощност 209 к.с. под предния капак

Card image cap

В последния брой:

Архив >