BMW 2000 CA Automatic: рядка птица от средата на 60-те

1710
2022

Когато става дума за Новата класа (Neue Klasse) на BMW, тя се асоциира основно с моделите 1500, 1600, Е9 и Серия 02. Най-атрактивните представители на това поколение, разбира се, са лансираните през 1965 г. спортни купета 2000 С и особено 2000 CS, които са високо ценени по ред причини. Колко са хората обаче, които си спомнят за BMW 2000 CA? Малко известното фирмено съкращение подсказва за наличието на автоматична скоростна кутия, което значи, че в тази кола няма нужда да превключвате скоростите, тъй като тя може да го прави сама. Нещо доста нетипично за фирмения имидж, което отнема половината удоволствие от карането, особено за представителите на по-старата школа. От друга страна, подобно решение е приветствано от средностатистическата американска клиентела на BMW, още повече, че въпросният автоматик има само три предавки.

Изпълненията, обозначени като СА (или C Automatic), вървят в комплект само с по-слабата версия на двулитровия двигател с един карбуратор, като единствената разлика между двигателите на 2000 С и 2000 CS всъщност е, че CS има два двукамерни карбуратора Solex и повишена степен на сгъстяване. Максималната скорост при първия вариант е 172 км/ч (мощност 100 к.с.), а при втория – 185 км/ч (мощност 120 к.с.). Най-бавен от всички е автоматичният СА, чиято максимална скорост достига едва 168 км/ч.

Между 1965 г. и средата на 1969 г., когато приключва производството на модела, са произведени общо 13 691 екземпляра, 9999 от които са 2000 CS и 3249 – 2000 CА, оборудвани с автоматична скоростна кутия. Най-рядкото изпълнение е 2000 C с петстепенна механична скоростна кутия, от което са произведени само 443 екземпляра.

То се присъединява към фирмената гама през 1967 г., но е изхвърлено от програмата година по-късно поради слаб интерес сред потенциалните купувачи. Въпреки че точно по същото време дебютира спортното купе от серия Е9, оборудвано с много по-мощен 6-цилиндров двигател, предходните четирицилиндрови изпълнения остават в портфолиото на BMW като по-евтини алтернативни вариант чак до средата на 70-те години.

В тази връзка е интересно да се допълни, че с най-ранните изпълнения на CS и Са баварската фирма за първи път въвежда много популярния сребрист цвят на каросерията, който по онова време все още е доста необичаен, особено за европейския вкус. В този модел за първи път са внедрени редица иновативни функции, които впоследствие са използвани в много други автомобили на BMW. Освен всичко друго, той постига и редица запомнящи се успехи на спортната сцена, в това число и няколко победи на 24-часовото състезание за издръжливост в Спа.

Преди 60 години, благодарение на Neue Klasse, BMW окончателно определя своята идентичност, която остава неизменна генетична особеност на марката и до днес. Що се отнася до автоматичните скорости, те също се превръщат в неразделна част от имиджа на BMW. През 2001 г. BMW Серия 7 дебютира с първата в света шестстепенна автоматична скоростна кутия, разработена от ZF (както и в случая с 2000 СА). Нейните предимства в сравнение с използваната до този момент петстепенна трансмисия са толкова големи, че не след дълго тя е въведена от още 12 други марки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин