2023
BMW 1600 дебютира през 1966 и още с появяването си се превръща в истински хит. Стилният и оригинален автомобил е базиран на здраво, интелигентно конструирано шаси и разполага с 1,6-литров двигател от 85 к. с. Благодарение на своя устремен и атрактивен дизайн и перфектното си поведение, BMW 1600 бързо се нарежда сред бестселърите на компанията и дори става родоначалник на нов клас автомобили – „компактен спортен седан“.
Още от самото начало на своята кариера моделът съществува в три основни варианта – 1600-2, 1600ti и 1600 кабриолет. Модификацията ti се различава с двата си карбуратора Solex и по-високата максимална мощност, която е равна на 105 к.с. Той е снабден и със стабилизираща щанга, както и с по-големи предни спирачки. Като цяло обаче ходовата част и окачването (Мак-Ферсон отпред и независимо със спирални пружини отзад) са идентични при всички модификации, произвеждани до средата на 70-те години.
Първоначално BMW 1600 е лансиран като 1600-2, с което се идентифицира новият тип каросерия, като пет години след премиерата му индексът е променен на 1602. Още при първите си изяви успешният автомобил е оценен по достойнство и отвъд океана. През февруари 1967 г. престижното автомобилно издание „Car and Driver“ пише, че „това е най-добрият малък седан, който някога сме карали“, а също така го определя като „най-добрият икономичен автомобил, предлаган някога на „недостойната и незаслужила“ американска клиентела“. Двигателят на серията 1600 е с работен обем 1573 куб.см OHC с висящи клапани, разпределителен вал в цилиндровата глава и еднокамерен карбуратор Solex.
Автомобилът достига своята максимална мощност от 85 к.с. при 5700 об/мин, за разлика от по-потентната и може би по-популярна версия 2002, при която мощността е равна на 100 к.с. при 5500 об/мин. Скоростният лост е позициониран на пода, като от 1969 г. по желание на клиентите съществува опция за поставяне на автоматична скоростна кутия. За да адаптира своя успешен модел към американския пазар, BMW го снабдява с по-голям двигател от серията 2000 и така в началото на 1968 г. се ражда моделът 2002. За разлика от базовото изпълнение обаче, разновидностите 1600 ti (която не се продава в САЩ, заради двата си карбуратора) и кабриолет се произвеждат относително кратко и тяхната кариера приключва през 1971 г.
Една от интересните модификации е представената през 1971 г. версия 1802. Тя разполага с 1,8-литров двигател от 90 к.с., чийто въртящ момент е повишен в сравнение с този на 1600. Производството на сериите 1602 и 1802 е преустановено през 1975 г.
Друг любопитен момент от кариерата на BMW 1600 е стиловото обогатяване на моделната гама с редкия и атрактивен вариант Touring – хечбек с три врати, който също дебютира през 1971 г. във варианти 1600, 2000 и 2000 tii. Представеният автомобил – BMW 1602, модел 1974 г. е част от колекцията на Манол Гюров от Бургас.
Извод
Спрямо своите тогавашни конкуренти BMW 1602 притежава редица безспорни достойнства – той е евтин ($2500 в САЩ и 8650 DM в Германия), бърз (максимална скорост 162 км/ч), относително икономичен и много надежден. От сегашна гледна точка това е един перфектен колекционерски автомобил.