2022
BMW Group стартира производството на своя водороден автомобил BMW iX5 Hydrogen. Малката серия ще бъде сглобена в пилотния завод на центъра за проучвания и иновации в Мюнхен (FIZ). В развойната си фаза първото Sports Activity Vehicle (SAV) с технология на водородна горивна клетка вече премина през интензивна изпитателна програма при тежки условия. От пролетта на 2023 година то ще навлезе в подбрани региони като демонстрационен автомобил за мобилността с нулеви локални СО2 емисии.
Франк Вебер, член на борда на директорите на AG, разработки: „Като мултифункционален енергиен носител, водородът играе ключова роля по пътя към климатичната неутралност. Ние сме убедени, че той ще става все по-важен и в индивидуалната мобилност и затова според нас комбинацията от електрически задвижвания с батерии и горивни клетки е разумна в дългосрочен план. Освен това, горивната клетка не изисква критични суровини като кобалт, литий или никел, така че с нашата инвестиция в този тип задвижване ние укрепваме и геополитическата устойчивост на BMW Group. С нашата тестова флотилия от BMW iX5 Hydrogen ще съберем нов и важен опит. Това ще ни позволи да предложим на нашите клиенти атрактивна гама от продукти, когато водородната икономика стане реалност навсякъде.“
Производството на BMW iX5 Hydrogen ще се извършва в пилотния завод на BMW Group във FIZ. На това място, свързващо разработките и производството, за пръв път се реализира всеки нов модел на всяка от марките на BMW Group. Там в областта на каросерийното производство, сглобяването, моделните технология, конструирането на концептуални автомобили и Additive Manufacturing са заети около 900 сътрудника. Те работят по до шест проекта за превозни средства едновременно и гарантират, че както продуктът, така и производственият процес са достатъчно зрели, за да започне серийното производство. В случая на BMW iX5 Hydrogen специалистите по водородна технология, разработка на автомобили и първоначалното конструиране на нови модели работят в тясно сътрудничество, за да интегрират иновативното задвижване и технологията за съхранение на енергия.

„С производството на BMW iX5 Hydrogen и разработените от BMW системи от горивни клетки ние гарантираме най-висока гъвкавост и уникален производствен опит дори и при производството в малки серии“, казва Милан Неделкович, член на борда на директорите на BMW AG , Производство. „Благодарение на това още днес разполагаме с компетентността с водородната технология да интегрираме още един допълнителен тип задвижване в производствената система на BMW iFACTORY.“
Базовите автомобили на водородния модел, разработен въз основата на BMW X5, идват от американския завод на BMW Group в Спартанбърг. В цеха за каросерии на пилотния завод ще се монтира ново дъно, което позволява двата резервоара за водород да бъдат разположени в централния тунел и под задната седалка. При монтажа освен серийните компоненти се интегрират и специфични за модела 12- и 400-волтова бордова мрежа, захранващата батерия, както и електромотора и горивната клетка. Електромоторът, който заедно с батерията е разположен в областта на задната ос, е от актуалното, пето поколение на технологията BMW e Drive, която се използва и при чисто електрическите и Plug-in хибридните модели на BMW. Системите с горивни клетки, разположени под предния капак на BMW iX5 Hydrogen, се произвеждат от август тази година в центъра по компетентност за водорода на BMW в Гархинг, северно от Мюнхен.

Многобройни компоненти се произвеждат ексклузивно за водородния SAV, включително и в Additive Manufacturing Campus, центърът за компетентност на BMW Group за процеси на 3D печат, който също е част от пилотния завод. BMW iX5 Hydrogen преминава през всички редовни производствени стъпки от конструкцията на каросерията, лакирането и сглобяването до индивидуалната крайна проверка на качеството. След това всеки автомобил се подлага на задълбочена функционална проверка на тестовия полигон на BMW Group в Ашхайм.
BMW iX5 Hydrogen съчетава преимуществата на задвижването с нулеви локални емисии с великолепната пригодност за всекидневието и за дълги пътувания. Неговата технология с водородни горивни клетки е атрактивно допълнение и алтернатива на чисто електрическото задвижване. Това важи най-вече за клиенти, които държат на кратки спирания за зареждане и високи пробези, както и за региони, в които все още не е налична достатъчна инфраструктура за зареждане.