Ретро » BMW Серия 7 Е23: предвестникът на голямата атака във висшия клас

BMW Серия 7 Е23: предвестникът на голямата атака във висшия клас

0803
2022

След края на войната BMW преживява дълъг и динамичен еволюционен възход, който невинаги е съпътстван с успехи и добри пазарни попадения. Може би за това до средата на 70-те години на ХХ век в гамата на баварската фирма все още няма достоен съперник на безапелационния фаворит Mercedes-Benz, който да го превъзхожда по отношение на комфорт, престиж и техническа прецизност. През 1977 г., като резултат от натрупания опит и може би не малка доза амбиция тази ситуация е променена завинаги. Тогава на сцената излиза един наистина опасен претендент – първият представител на легендарната серия 7. Моделът с вътрешнозаводско обозначение Е23 дебютира през май 1977 г. и се произвежда до 1987 г., след което е заменен от второто поколение на седма серия – BMW E32.

Базата на първата “седмица” е съвсем малко по-дълга от тази на бившия флагман на BMW – 3.3L, произвеждан от края на 60-те години, което важи и за външните габарити на каросерията. Благодарение на съвременните методи на проектиране, въведени от BMW през 70-те години, са увеличени мястото за пътници и багаж, както и площта на остъкляване, при запазване на приблизително същото собствено тегло и размери на автомобила. Луксозният седан се отличава с ефектен и динамичен дизайн, в който могат да се открият редица сходства със спортното купе от 6-та серия, чието производство започва през март 1976 г.

Първата седмица се предлага в три базови изпълнения – 728, 730 и 733, като вторите две цифри показват условно работния обем на двигателя. Най-скъпата версия разполага с 3210-кубиков двигател и достига мощност от 197 к.с. при степен на сгъстяване 9,0. Максималната ѝ скорост е равна на 205 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 8,9 сек. Мощността се предава към колелата посредством четиристепенната скоростна кутия (или съответно тристепенния автоматик, който се предлага като екстра, заедно със самоблокиращ диференциал). Особено внимание заслужава предното окачване, тип МакФерсън с един допълнителен шарнир и прецизно изчислена кинематика, благодарение на което динамиката на управление се доближава по-скоро до тази на спортните автомобили. Спирачната система е изпълнена по диагонална схема, което в съчетание с 280-милиметровите дискови спирачки гарантира надеждно спиране при висока скорост, имайки предвид че теглото на луксозния седан варира от 1530 до 1600 кг. Всички негови версии (с изключение на 745i) се произвеждат с 12-клапанен 6-цилиндров двигател М30, аналогичен с този на предшестващия модел. Повечето от двигателите на фамилията Е23 са с директно впръскване, с изключение на моделите 728 и 730, които до 1979 г. се снабдяват с четирикамерен карбуратор Solex (със специално пусково устройство, което допринася за по-добро разпределение на горивната смес и по-малко отделяне на вредни примеси в отработените газове), след което са заменени от версията 728i. Ранните модели с директно впръскване са оборудвани със система Bosch L-jetornic докато по-късните изпълнения вече разполагат с модерната дигитална система Bosch Motronic.

Представителите на 7-ма серия на BMW са едни от най-изтънчените и сложни като конструкция автомобили за своето време. Те са и първите представители на марката, снабдени с бордови компютър, централно заключване и антиблокираща спирачна система ABS (която първоначално се предлага като опция, но при по-късните версии става част от стандартното оборудване), както и допълнителни екстри като кожен салон, декоративна тапицерия от различни видове благородна дървесина, отопление в седалките, които са снабдени и с миниатюрни електромоторчета за автоматично позициониране, с каквито също така се задвижват страничните стъкла и огледала. Инсталирана е и хидропневматична система за регулиране нивото на автомобила, спрямо пътя. При завъртане на контактния ключ всички лампички, вградени в арматурното табло, трябва да светнат за кратко – в противен случай в някоя от системите има проблем. Последните представители на премиерната седма серия разполагат и с въздушна възглавница за водача. Основните предлагани скоростни кутии са с четири и пет предавки, както и тристепенен автоматик, предназначен предимно за американския пазар, който през 1984 г. е заменен от четиристепенен. През 1983 г. са нанесени незначителни козметични промени в оформлението на предната част и арматурното табло. Частично подобрено е и задното окачване, а старият модел гуми е заменен с по-големи радиални гуми Michelin TRX.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ОБЯВИ ЗА ПРОДАЖБА НА BMW СЕРИЯ 7 Е23

По отношение на дизайна, повечето модели на BMW не се нуждаят от коментар. След изчистването и налагането на характерната предна част с двата отвора, фирмата се придържа към устремената и агресивна, но по немски сдържана външност. В тази връзка може да се допълни и една интересна, но не и изненадваща подробност – дизайнер на първата серия 7 на BMW е световноизвестният френски стилист Пол Брак.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин