2024
През последните години BMW многократно показва прототипи, които могат да променят цвета на боята си с натискането на един бутон. Дали технологията за електронно мастило ще влезе скоро в серийно производство?
Цветът на боята играе важна роля при покупката на автомобил: делово сребристо, ярко оранжево, елегантно черно или предпочитате спортно червено? Изборът често е голям, но ако не можете да решите, е наистина трудно. Би било практично, ако цветът на автомобила може да се промени по всяко време с натискането на един бутон. Точно върху това BMW работи от няколко години. Както на технологичния панаир CES през 2022 г., така и на CES през следващата година, базираната в Мюнхен компания представи прототипи с BMW iX Flow и iVision Dee, които предизвикаха фурор с каросерията си с променящ се цвят. Сега производителят на автомобили очевидно планира да използва технологията в сериен модел за първи път.
BMW с фолиране с електронен четец
По време на представянето си на CES 2023 iVision Dee на BMW успя да покаже до 32 цвята на около 240 индивидуално контролирани сегмента от каросерията. Цветното зрелище стана възможно благодарение на специално фолио, разработено в сътрудничество с американската компания E-Ink. Технологията се основава на принцип, подобен на този, открит в E-Ink-дисплеите за електронни четци: милиони микрокапсули, съдържащи електрически заредени цветни частици се вкарват във фолиото. С помощта на електрическо напрежение те могат да бъдат променяни в тяхното разположение и структура, за да показват различни цветове.
BMW с технологията E-Ink още след пет години?
На пресконференция в Мелбърн (Австралия), разработчикът на BMW Стела Кларк каза пред австралийското автомобилно списание „Drive“, че технологията ще бъде използвана в сериен автомобил за първи път през следващите три до пет години. Визията е в даден момент да можем да предложим фолиране с електронно мастило на широка клиентска база. В бъдеще тя дори би искала E-Ink да замени класическата боя и да се намира приложение във всички превозни средства. Въпреки това, поне първоначално, фолирането с електронно мастило ще бъде първокласно предложение за избрани пазари, тъй като цената на технологията е по-висока от тази на класическите покрития, според оценката на Кларк.
Технология с практическо приложение
Според Кларк, идеята да разработи BMW с каросерия, променяща цвета си, се е появила през 2019 г. Тя каза пред „Drive“, че е впечатлена от полученото фолио за електронно мастило. Това, което е особено необичайно, е ниската консумация на енергия. Промяната на цвета на цялата каросерия ще изисква само еднократна мощност от 20 вата. След това избраният цвят се запазва дори когато автомобилът е изключен. Технологията може да служи и като практичен инструмент за шофьорите – например да се намали нагряването на вътрешното пространство при пряка слънчева светлина чрез обвиване на автомобила в светлоотразително бяло с натискане на бутон.
Технологията трябва да премине през няколко теста, преди да бъде въведена в серийно производство. Например, трябва да докаже устойчивостта си на ултравиолетови лъчи, екстремни температури и удари с камъчета. Може също така да се предположи, че законодателят първоначално ще иска да установи ясни правила за използването на технологията. Възможно е, например, промяната на цвета да бъде разрешена само когато автомобилът не е в движение, за да се предотвратят разсейвания в трафика, причинени от постоянни промени на цвета по време на шофиране.