Новини » BMW продължава да разчита на горивни клетки от Toyota

BMW продължава да разчита на горивни клетки от Toyota

0209
2022

Отсега нататък BMW Group ще произвежда високоефективни системи с горивни клетки в своя собствен център за компетентност за водород в Мюнхен. Технологията е един от основните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и има постоянна мощност от 125 кВт/170 к.с. В комбинация с електрически мотор от петото поколение на технологията BMW eDrive и мощната батерия, специално разработена за този автомобил, задвижването на автомобила осигурява 275 кВт/ 374 к.с. на пътя.  За малката серия развойният екип интегрира в съществуващата архитектура на BMW X5 мощната задвижваща система, състояща се от два водородни резервоара, горивна клетка и електрически мотор. На последния зимен тест в Швеция по-рано тази година BMW iX5 Hydrogen успя да демонстрира своята пригодност за всекидневна употреба – дори при много ниски температури.

Убедителните резултати от тестовете на новата малка серия се основават на всеобхватния опит на BMW Group с #водород като задвижваща технология. Двигателите с вътрешно горене, работещи на водород, са били използвани дори преди горивните клетки. От съображения за ефективност BMW Group решава да продължи развитието си в тази област от 2015 г. с BMW Серия 5 GT Hydrogen Cell, базирана на технологията на горивните клетки. С ноу-хау от областта на конвенционалните технологии на задвижване и всеобхватните изисквания за ефективност за всички превозни средства, технологията #горивната клетка последователно се оптимизира и до днес.

Производство на системите с горивни клетки в Мюнхен

Химическата реакция между водорода от резервоарите и кислорода от атмосферния въздух протича в горивната клетка. Равномерното захранване на мембраната в горивната клетка с двете среди е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването. В допълнение към технологичните аналогии при двигателя с вътрешно горене, като интеркулери, въздушни филтри, управляващи блокове и сензори, BMW Group разработва за новата система с горивни клетки и специални водородни компоненти. Те включват например високооборотен компресор с турбина и високоволтова помпа за охладителната течност.

BMW Group получава отделните горивни клетки, необходими за производството на #BMW iX5 Hydrogen, от Toyota Motor Corporation. И двете компании могат да се похвалят с дългогодишно, изпълнено с  доверие сътрудничество, и от 2013 г. работят съвместно върху задвижвания с горивни клетки. Системите с горивни клетки се произвеждат в две основни стъпки. Първо, отделните горивни клетки се подреждат, за да образуват така наречения # Stack от горивни клетки. В следващата стъпка се сглобяват всички останали компоненти, за да образуват цялостна система с горивни клетки.

Така нареченият „Stacking“, т.е. подреждането на горивните клетки, е напълно автоматизиран процес. След като отделните компоненти са проверени за повреди, купчината се притиска механично със сила от пет тона сила и се монтира в корпус. Корпусът на „стека“ се произвежда в леярната за леки метали в завода на BMW Group в Ландсхут чрез така наречения процес на пясъчно леене. В процес, специално проектиран за малката производствена серия, течният алуминий се излива във форма, направена от пресован пясък, формован със смола. Плочата за притискане на медията, която доставя водород и кислород към „стека“ на горивните клетки, също се състои от пластмасови и лети алуминиеви детайли от завода в Ландсхут. Притискащата плоча затваря газо- и водонепропускливия корпус.

В допълнение към теста за напрежение, окончателното сглобяване на стека от горивни клетки включва и цялостни тестове на химическата реакция вътре в клетките. Накрая всички компоненти се комбинират цялостна система в зоната за сглобяване. При сглобяването на системата се добавят допълнителни компоненти като компресор, анод и катод, високоволтова помпа за охладителна течност и кабелен сноп.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин