2025
BMW Group е първият производител на автомобили, който лансира напълно новоразработена дигитална нервна система за всички варианти на задвижване и сегменти на превозни средства. Тя е по-интелигентна, по-мощна и по-ефективна и се използва за първи път в моделите на Neue Klasse. Четири мощни компютъра, наричани още „Superbrains“, съчетават изчислителната мощност за най-важните функции за клиентите: Infotainment системи, автоматизирано шофиране, динамика на управление и основни функции като например: достъп до автомобила, климат и комфорт. Четирите супермозъка имат над 20 пъти по-голяма изчислителна мощност от сегашното поколение автомобили и тяхната производителност вече е проектирана за бъдещи софтуерни и функционални актуализации, включително обучаеми функции на AI.
„Отвореният към технологиите подход е ключът към успеха на BMW. Започвайки с първия модел на Neue Klasse, от края на годината ще внедрим технологиите на Neue Klasse в цялото бъдещо портфолио от модели – във всички сегменти и всички типове задвижвания. Разбира се, това се отнася и за нашата напълно новоразработена електронна архитектура, състояща се от мощни „супер мозъци“ и високо свързани в мрежа софтуерни платформи. Тази архитектура ни позволява да разделим разработката на автомобила и тази на софтуера. Предимството: дори повече от днес, всички бъдещи модели на BMW ще остават актуални чрез безжични ъпгрейди и също така ще получават актуализации от следващото и предстоящото поколение автомобили,” казва Франк Вебер, член на борда на директорите за развойна дейност в BMW AG.
Основен компонент на дигиталната нервна система е радикално опростеният кабелен сноп. Това се базира на така наречената архитектура на зонален кабелен сноп, която изисква 600 метра по-малко кабели и осигурява 30% по-ниско тегло в сравнение с предишното поколение. Окабеляването е разделено на четири зони: предна част, каросерия, задна част и покрив. Супермозъците са свързани в мрежа чрез високоскоростни връзки за данни с по-малки управляващи блокове, контролери на зони. Те контролират и обединяват потока от данни на електрониката към и извън зоните. Това означава, че кабелите в автомобила са специфични за зоните и следователно могат да бъдат по-къси, по-тънки и по-леки.

Решаваща предпоставка за по-тънки и по-леки кабели са така наречените „Smart eFuses“. Това са цифрови предпазители, които заместват до 150 класически предпазители. Интелигентните eFuses могат да бъдат интелигентно програмирани за дигитално контролирано разпределение на енергия към компонентите. Селективното активиране на компонентите позволява интелигентни режими на захранване за различни условия на автомобила, например: шофиране, паркиране, зареждане и актуализация, при което ненужните консуматори са целенасочено изключени. В следствие на това eFuse имат значителен принос за 20% повишение на енергийната ефективност.
Изцяло новоразработената електронна архитектура формира основата за следващото поколение софтуерно дефиниран автомобил. Следващото поколение модели на BMW ще се възползва от това, след като Neue Klasse бъде въведена на пазара. Първият електрически модел на Neue Klasse ще влезе в серийно производство тази година в завода в Дебрецен (Унгария).

Модернизираната софтуерна архитектура на BMW Group е базирана на новата архитектура на електрониката. Като се има предвид изобилието от дигитални функции в софтуерно дефинирания автомобил, от решаващо значение е функциите да могат непрекъснато да се развиват допълнително на стабилни софтуерни платформи. Точно това се постига в Neue Klasse. В автомобила софтуерните платформи работят на съответните супермозъци и върху тях работят функциите на автомобила. „Shared Service Layer“ действа като свързващ елемент (среден софтуер) и гарантира също така и най-модерна киберсигурност и гъвкави Over-the-Air актуализации. Той също така осигурява ценни за клиентите AI функции благодарение на интелигентната свързаност в мрежа на източници на данни между домейни.
„С въвеждането на Neue Klasse ние навлизаме в режим на разработка на софтуер, при който постигаме непрекъснатост на софтуера. Това означава, че непрекъснато развиваме софтуера, а не създаваме постоянно нов“, каза Кристоф Гроте, ръководител на BMW Group Електроника и софтуер. „Въз основа на нашата допълнително развита софтуерна архитектура и факта, че нашите глобални екипи за разработка сега генерират 130 пъти повече софтуер всеки ден, отколкото преди 10 години, ние сме в отлична конкурентна позиция. Нашите софтуерни разработчици могат повече от всякога да се съсредоточат върху продуктовите иновации.“