BMW интегрира 3D-принтирането в серийното производство


18
дек.
2020

В бъдеще BMW иска да произвежда серийно части с помощта на 3D принтери. Откакто технологията е достъпна и за домашна употреба на достъпни цени, процесът, чрез който могат да бъдат създавани сложни форми, предизвиква много дискусии. От няколко години много автомобилни производители използват различни видове 3D печат при създаването на прототипи, но досега технологията не е успяла да намери серийно приложение.

BMW сега иска да промени това и ще пусне първите 3D-части в малки. AUTO BILD обяснява какво планират хората в Мюнхен в бъдеще!

Ето как изглежда разтопяването на слоя прах при бутала за Porsche 911 GT2 RS.

Как 3D-принтирането се използва в автомобилното производство?

Когато им говорят за 3D принтери, повечето хора ще се сетят за онези домашни принтери за дома, които работят с пластмаса, но не за промишлени цели. При тях пластмасата се нагрява и слой по слой се наслагва, за да образува структура върху плоча основа. Този процес обаче е не е особено подходящ за автомобилната индустрия. При нея са се утвърдили два вида друг формован печат: топене с лазерни лъчи за метали и лазерно синтероване за пластмаса. И при двата вида процеса материалът бива нанася върху плочата основа под формата на прах. След това лазерен лъч разтопява точно определени зони на праха в един слой. Когато слоят е готов, плочата основа бива изтънена с дебелината на слоя, нанася се нов слой прах, който се съединява с предходния. При лазерното синтероване пластмасовите частици не са напълно разтопени; те се съединяват само повърхностно. За разлика от него, при селективното лазерно топене в металообработката отделните метални частици биват заварени в хомогенен слой.

Не само Rolls-Royce, но в бъдеще и други марки на BMW Group ще се възползват от 3D печата.

Сложни форми, постигани благодарение на 3D печат

BMW Group вече използва и двата вида процеси в производство на малки серии – като първите компоненти ще намерят приложение при Rolls-Royce от средата на 2020 г. Технологията позволява на инженерите да произвеждат сложни форми, които не биха били възможни при конвенционалните производствени процеси. В същото време компонентите стават по-леки, тъй като в процеса на печат понякога се използват опорни конструкции, каквито не могат да намерят в класическия тип производство. От BMW говорят за 50 процента намаление на теглото в сравнение с традиционния тип производство.

Първоначално малки части ще бъдат произвеждани слой по слой. Това спестява време.

Собствен кампус за 3D печат близо до Мюнхен

За да приспособи познати до момента автомобилни части за 3D печат, в средата на 2020 г. BMW отвори своя Additive Manufacturing Campus в близост до Мюнхен. Центърът за компетентност за 3D печат има за цел да оптимизира новия тип производството за отделните марки на BMW Group. Изкуствен интелект трябва да помогне на инженерите да идентифицират компоненти, които потенциално биха могли да бъдат подходящи за 3D печат.

Все още не е ясно кога BMW ще успее да наложи 3D печата и в едросерийното производство – но при всички положения това ще изисква време. Дотогава обаче двата производствени метода – „селективно лазерно разтопяване“ и „селективно лазерно синтероване“ ще играят важна роля при създаването на прототипи, защото осигуряват възможност за сравнително бързо изпробване на различни части.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин