2019
V-образен „осмак“, редови „шестак“, боксер, електрическо задвижване, 5 цилиндъра, V6 с две турбини… Боже, какъв върховен микс! Но какво е общото между всички участници в този прекрасен „буламач“, съставен от модели на Ford, BMW, Porsche, Jaguar, Audi и Mercedes? Ако си мислите, че всички те са попълненията в гаража на някоя суперзвезда, грешите. Това, което обединява тези машини, е… техният производител. Или поне производителят на голяма част от компонентите им – Continental. Доставчици като него по традиция създават около 80% от частите в даден автомобил – а автомобилният производител е като кошер, който събира пчеличките – както пише Артър Хейли в романа си „Колела“. Германският гигант далеч не е компетентен единствено в производството на гуми от всякакъв калибър – от велосипедни до „камионджийски“.
Но вместо да се ровим в портфолиото с продукти, се мятаме на първия автомобил в Black Chili Driving Experience – BMW M240i xDrive. Няма как – по серпентините над Ница на няколко пъти провокираме кабриолета да загуби сцепление: и лампата на системата Dynamic Stability Control – също продукт на Conti – веднага започва да мига укорително. Трябва да внимаваме – така и така сме подписали документ за 7000 евро самоучастие в случай на евентуална щета, а собственикът на участващите в събитието 12 спортни автомобила – Ману, е поставил видеорегистратори във всяка от колите по изискване на застрахователите. Мъжът е като затворнически надзирател – строг, но справедлив. A и от Continental следват своята дългосрочна стратегия Vision Zero за постигане на нулев брой загинали и ранени при ПТП-та. Затова и гостите на събитието – избрани на случаен принцип късметлии от различни точки на Европа, постоянно биват следени посредством GPS как шофират развиващите средно по 300-400 конски сили машини. В интерес на истината обаче, порицания нямаше – въпреки че всички „настъпваха“ стабилно газта.
Време е да направим крачка към бъдещето: тихият като призрак Jaguar I-Pace е впечатляващ, но честно казано, доста от очарованието на достойните за рали отсечки планински пътища се губи, когато го няма истинският рев на ДВГ, отекващ като ехо – без значение дали става дума за осемте „гърла“ на Ford Mustang или за петте при Audi RS3. Съвсем очаквано, изисканият „британец“, най-обемистият от всички, е най-тромав по завоите – въпреки че заради разположените в пода батерии другите SUV-ове биха му завидяли за пътното поведение! Благодарение на въздушното си окачване, разработка на Continental, i-Pace е най-нежен към пътниците си по отношение на возията, а след дългото спускане дори ни позволява да докоснем спирачните му дискове, чиято температура е съвсем ниска благодарение на системата за регенерация на енергията, която „убива“ скоростта без да се налага да натискате десния педал.
Време е да се прехвърлим към нещо по-традиционно: ултра хотхеч в лицето на Audi RS3 с 450 конски сили! „Защо тази кола трябва да бъде толкова „твърда“?“, недоволства 11-кратният рали шампион на Хърватия Юрай Себалж, с когото „споделяме“ кокпита. Моделът от Инголщат звучи пленително, но зверски „издевателства“ над своите гуми ContiSportContact 5 P RO2 (последните символи в означението свидетелстват, че гумите са одобрени за оригинално вграждане от Audi).
Който иска да се наслади максимално на пътищата по Лазурния бряг без да губи усещането за динамика, ще оцени най-високо „звездата“ сред шестте модела на наше разположение – Mercedes-Benz C43 AMG. Със своя V6 Biturbo двигател Benz-ът се радва на достолепна тяга, гарнирана с финес и комфорт, какъвто нито един друг от кабриолетите не може да осигури при свален покрив. Не на последно място и благодарение на „въздушния шал“ за затопляне на врата посредством специални въздуховоди при подглавниците. Домакините на събитието насочват вниманието ни към гумите посредством жълти „маркери“ на калниците – и накрая в означението на ContiSportContact 5 P откриваме инициалите МО, свидетелстващи за одобрението на Mercedes.
След нежния Benz идва време за нещо по-грубо: Mustang V8 е класически представител на американската школа, както свидетелства най-дългият преден капак. Сърдият рев на 5-литровата машина сякаш е заявление, че на този мощен Ford не му пука за тревогите на псевдоеколозите и за еуфорията около електромобилите. Той е тук и сега. Но какво ли е нещото, което свързва Mustang и Porsche Boxster? Не, не говорим за гумите – но познахте: и в двата случая те са продукт на Conti.
Същата компания обаче е направила и… дюзите за миене на стъклата при „сърдития“ янки и ултрапъргавото Porsche. И не, по никакъв начин не се притесняваме от факта, че централно разположеният боксер при германския модел „изважда“ 300 конски сили само от 4 цилиндъра. Перфектният баланс обаче е „жокерът“, който прави лекото и компактно Porsche автомобила, доставящ най-голямо удоволствие по серпентините. А и боксерът зад гърба ви гали слуха ви, „вършейки“ по целия оборотен диапазон.
Извод
Black Chili Driving Experience е събитие, заради което Continental заслужава адмирации. Тъй като никъде другаде крайни клиенти не могат да получат възможността да карат такъв атрактивен „букет“ от спортни автомобили на райско кътче като Лазурния бряг.