Biagin Passo: италианският Golf, вдъхновен от румънски всъдеход

1301
2023

През 1981 г. фирмата АСМ, основана от Али Сиеме, става представител на румънските всъдеходи ARO в Италия, като идеята е на местния пазар да бъдат предложени компактни и общодостъпни офроуд автомобили, каквито дотогава се правят само от японците. В резултат от сравнително успешните продажби е взето решение да бъде усвоен монтажът на ARO в Италия. Така през втората половина на 80-те години благодарение на инвестиция от 27 милиарда лири в Атеса, в южната област Абруцо е изграден модерен промишлен комплекс с покрита площ от 25 хиляди кв. м, оборудван с автоматизирани поточни линии и бояджийски роботи с максимален производствен капацитет от 50 автомобила на ден на две смени.

С влизането в експлоатация на новата фабрика, Сиеме започва да предлага и вариант на ARO, оборудван с 1,6-литров турбодизелов двигател от VW Golf, докато популярният ARO Super Ischia (с 1397-кубиков бензинов двигател, произвеждан в Румъния по лиценз на Renault) е изваден от фирмената гама. Така от оригиналното превозно средство вече се използват само 28% от компонентите, идващи от Румъния (шаси и ламарина), докато останалите 72% се произвеждат в Италия или в други западноевропейски страни.

Монтажът на ARO в Италия продължава от ноември 1988 г. до март 1991 г., като оригиналните модели са чувствително модифицирани, така че да станат максимално атрактивни за местния пазар. Фирмата АСМ дори има собствен дизайнерски център, наречен B-ART, в който през 1988 г. е създаден базираният на ARO прототип Scorpion, но както той, така и самото му название се оказват твърде скучни и безлични за края на 80-те години.

Ето защо в началото на новото десетилетие всичко е напълно преосмислено. Компанията Ciemme е преименувана на Biagini, чието име вече звучи много по-италианско, а мястото на архаичния румънски всъдеход е заето от нещо много по-атрактивно – кабриолет със задвижване на четирите колела. Този странен хибрид всъщност е комбинация от оригинална фирмена рама (която по непотвърдена информация се доставя от ARO), механика на VW Golf Country и каросерия на първото поколение Golf Cabrio. Предните калници и капакът са дело на Biagini, фаровете са от първото поколение на Fiat Panda, страничните мигачи идват от Fiat Ritmo, а задните светлини са от Golf Caddy.

Сиеме планира допълнителни инвестиции в нови монтажни линии и бояджийски цехове, но поради проблеми с надеждността на автомобилите (както и поради факта, че в началото на 90-те години VW прекратява производството на Country и Golf кабриолет), кариерата на Biagini Passo се оказва съвсем кратка. От 1990 г. до март 1993 г. са направени около 65 екземпляра, след което заводът е продаден на Honda за производство на скутери и мотоциклети.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв