Bertone Delfino: това можеше да се превърне в 4-местна Alfa купе


2
авг.
2021

Стилното купе Delfino, създадено от Bertone дебютира в началото на 1983 г. на автосалона в Женева. Неговата концепция демонстрира амбициите на фирмата производител за навлизане и утвърждаване в един от най-атрактивните сегменти от пазара – този на големите елегантни спортни купета с четири места. Изборът на ходова част от Alfa 6 не изненадва никого, имайки предвид дългогодишната традиция на сътрудничество между Alfa Romeo и Bertone. Сред най-емблематичните творби на тази плодотворна симбиоза са и няколко серийни модела на миланската фирма, като Giulietta Sprint (1954), предшественик на серията GT, Giulietta Sprint Speciale и купетата 2000/2600 Sprint.

В проектирането на Delfino Bertone се придържа към утвърдените класически критерии на дизайна. В концептуалния проект са заложени редица перспективни и реално изпълними изисквания за близкото бъдеще, които да бъдат еднакво атрактивни, както за европейската, така и за американската публика. В резултат на това класическата компановка на четириместното купе с преден двигател и задно предаване е запазена, като акцентът е поставен изцяло върху ергономичния и футуристичен интериор, и разбира се модерната линия на каросерията, в която са загатнати стилистични предложения за бъдещите серийни модели. Сред оригиналните творчески решения изпъкват неконвенционалните странични стъкла, които са частично интегрирани в силуета на задния калник, както и новаторското оформление на редица самостоятелни компоненти, чрез което се налага нова стилова концепция в интерпретирането на този сектор. Характерните за Alfa Romeo елементи в предната част са премодулирани в типичен за тогавашния стил на Bertone маниер. Фаровете са покрити с капаци и се отварят само когато има нужда.

Основен принос за създаването на Delfino има фирменият дизайнер на Bertone Марк Дешампс, който по повод на този проект е критикуван от някои специалисти, че е направил почти пълен двойник на Aston Martin V8 Zagato

В началото на 80-те години фирми като Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Jaguar и някои от водещите японски производители вече имат сериозен дял в тази пазарна ниша. Този елитен и скъп клас се приема много добре на всички западноевропейски, азиатски и отвъдокеански пазари. По същото време обаче в самата Италия господства по-различна продуктова стратегия, до голяма степен подвластна на политическата демагогия, в резултат на която подобен тип автомобили се превръщат в рядкост на местния пазар. 

С появата на Delfino е демонстриран опит за реабилитиране на този тип автомобили сред местната клиентела. Bertone дори намеква, че може да се ангажира със серийното производство на модела, с което да бъде възродена една типично италианска традиция.

От определен ъгъл автомобилът напомня на концептуалната Mazda Aria, която също е дело на Дешампс

За разлика от някои предишни и далеч по-ексцентрични творения на Bertone, Delfino съдържа много по-практични решения, лесно приспособими към серийното производство и много по-разбираеми за широката публика. Първата стъпка в тази посока е направена с използването на конвенционално серийно шаси, при което са коригирани единствено предната и задната следа.

Запазвайки силния характер на GT-автомобилите, екстериорът на Delfino съчетава изчистена линия, индивидуалност и уникалност в комбинация с просторно купе с четири места и обемен багажник.

Преди близо 35 години, когато е представен за първи път, автомобилът трасира една реално изпълнима възможност за развитие на Alfa Romeo, която за съжаление остава само в сферата на добрите намерения.

Още по темата