Зад тази новина се крият Герхард Пигер и Манфред Либиг, които работят като създатели на модели на Daimler. „Абсолютно съм убеден, че навремето Берта е управлявала тази триколка”, казва Пигер. Триколката, за която говори Пигер, е изложена в музея на д-р Карл Бенц в Ладенбург.
Историците са скептични
Автомобилните историци не са толкова единни в мнението си относно заключения на създателите на модели на Daimler. При това двамата ентусиасти са изследвали в продължение на две години историята на моторната кола от Ладенбург и накрая са конструирали два модела в мащаб 1:3. Те познават всеки детайл от Benz-а на Берта и нямат никакво съмнение, че са идентифицирали оригиналния модел. „През 1888 г. е имало само две триколки от новия модел 3”, казва Пигер, „по-прогресивният от двата е бил на изложението на работни машини в Мюнхен.”
Въпреки това хора като Винфрид Зайдел са скептично настроени: „Не можем да твърдим с абсолютна сигурност, че тази триколка е наистина онази, с която Берта Бенц е направила историческото пътуване”, казва инициаторът и шеф на автомобилния музей на д-р Карл Бенц в Ладенбург. „Със сигурност можем само да кажем, че този екземпляр е от първите.”
Гюнтер Енгелен, друг експерт на тема Benz, допълва: „Моторната кола в Ладенбург може да бъде автомобилът, с който през 1888 г. Берта Бенц е стигнала до Пфорцхайм. Ние обаче не знаем, дали наистина е той. Имаме само предположения, но не и доказателства.”
Естествено, че такова откритие би било най-скъпия подарък за 125-годишнината на автомобила – все пак липсват оригинални снимки от легендарното пътуване на – все пак липсват оригинални снимки от легендарното пътуване на Берта Бенц. Рядкост са дори записки на свидетели.
Един от тях, който като младеж случайно вижда Берта Бенц и нейните синове в селцето Вилфердинген, си спомня през 1953 г.” „Ние, децата, естествено тичахме след колата и викахме: „Кола без кон!””
Боязливите жени по онова време се страхували да не идва краят на света: „Кравите и кокошките, както и почти всички хора, се уплашиха от равномерното”пуф-пуф” на преминаващия по селските улици автомобил”, пише Берта Бенц, „а аз дотогава не бях чувала по-ужасни проклятия.”
Също така Берта Бенц пише, че с иглата на шапката си е отпушила маркуча на бензина, а с чорапа си е изолирала запалителната уредба, тъй като е нямала нищо друго под ръка. Освен това са купили бензин във Визлох и кожени парчета от обущари за спирачните накладки.
Берта не е седяла зад волана
Малцина обаче се питат: защо никога повече не се е чуло Берта да кара автомобил?
Простият отговор: през 1888 г. колата е била управлявана от нейния син Ойген. През 1953 г. той признава: „Майка ни не можеше да управлява.”
Както изглежда Берта е била доста смела, но не и чак толкова, за да седне зад волана. Така експертите на тема Benz имат още нещо за дискутиране през юбилейната 2011 г.31