Bentley R в България: съвършеният свят на консерватизма


30
авг.
2021

Още в периода на своето производство в средата на 50-те години на миналия век Bentley R успява да си спечели репутацията на високоскоростен и много надежден модел, особено подходящ за пътуване на дълги разстояния. Управлението на автомобила е леко и безпроблемно и се оказва, че той изобщо не е толкова тежък, колкото изглежда. Тънкият волан и удобните седалки създават условия за спокойно и релаксиращо пътуване (макар и с малко по-изправена от нормалното стойка на водача), както и възможността за пряко съприкосновение със старомодния британски разкош във всеки смисъл на думата.

Bentley R потегля нежно и се движи много плавно при смяна на предавките, което е лесно обяснимо, тъй като това е първата неамериканска кола, оборудвана с автоматична трансмисия – четиристепенен Hydra-Matic, произвеждан във Великобритания по лиценз на General Motors (дългогодишна традиция, следвана от Bentley и Rolls-Royce и до днес).

В контекста на възприетата след войната фирмена политика на икономии и „приземяване“ към реалностите на пазара, Bentley R представлява почти точно копие на Rolls-Royce Silver Dawn, с изключение на радиаторната решетка. Тип R е най-масовият представител на марката от онези години, като през четирите години от производството си е изработен в малко над 2000 бройки (докато от аналогичния като каросерия и конструкция Silver Dawn са направени само 760).

Автомобилът на снимките е част от колекцията на Стоян Петрунов, дългогодишен член на БАК „Ретро“ и член на управителния съвет на клуба

Цялостното външно излъчване на автомобила е не само консервативно, но и старомодно. Неговият дизайн до голяма степен е подвластен на предвоенната линия, дори мигачите все още са под формата на механични показалци, вградени в средните колони. Двигателят също е от стария тип с дълъг ход на буталото и сравнително ниска степен на сгъстяване от 6,75:1, но с нови индукционни бобини и изпускателни колектори. За разлика от автоматичната трансмисия, тихият и много прецизен агрегат е изцяло британски – 4,6-литров, редови с F-образна глава, въведен от Rolls-Royce и Bentley веднага след Втората световна война в по-масовите „къси“ седани Mk VI и Silver Dawn (които се управляват от собственика, а не от личен шофьор).

При всички изпълнения на тип R двигателят е 6-цилиндров, редови със стоманен блок и алуминиева глава, захранван от два карбуратор SU тип H6, които вече са оборудвани с автоматична дроселова клапа. Работният обем е 4566 куб. см при диаметър на цилиндъра 92 мм и ход на буталото 114,3 мм. Това в никакъв случай обаче, не е някакъв безличен и обикновен редови мотор, който може произволно да се използва от всеки, а мощно оръжие, обгърнато от мека, кадифена (макар и малко старомодна) „ръкавица“, създадено за силни преживявания и адреналин. Затова и стандартният седан е обозначен във фирмените каталози, като Sport Sedan. Автомобил със собствено тегло от близо два тона, който побира седем души и още в началото на 50-те години може да достигне с лекота близо 170 км/ч, е нещо, което определено не бива да се подценява.

Диаметърът на барабанните спирачки е 311 мм, като задните се привеждат в действие от много архаична, наследена от предвоенните години механична система, а предните са хидравлични – знаменитото механично серво, използвано в продължение на половин век във всички модели на Rolls-Royce от Silver Ghost до Silver Cloud III.

Въпреки че по традиция максималната скорост не се съобщава в официалната заводска литература, през 1953 г. британското автомобилно списание “The Motor” тества един стандартен седан Bentley R с автоматична скоростна кутия, който успява да достигне 163,7 км/ч и ускорява от 0 до 100 км/ч за 13,75 секунди. Отчетената консумация на гориво обаче възлиза на 18,2 л на 100 км.

Не бива да се подценява и дискретното, макар и трудно доловимо за неспециалист присъствие на модерни материали и технологии. Инсталирана е хидравлична система за централно смазване на кормилната система и окачването, която се задейства с натискане на педал. Много ефективна е и система за отопление и вентилация, която включва и размразяване на задното стъкло. Предните седалки са плътно прилепени една до друга, но могат да се регулират самостоятелно. Както те, така и цялата задна седалка могат да се разделят на две самостоятелни кресла със спускане на специален подлакътник, който се прибира в облегалката. Количеството на маслото може да бъде проверено много лесно с натискането на малък бутон. От ляво на волана е монтирано малко лостче, което регулира твърдостта на задното окачване в две положения – нормално и по-твърдо. Под таблото има малка масичка, предвидена за поставяне на дребни предмети, използвани по време на път, която може да се прибира. В средния ѝ горен край е вграден пепелник, който също може да се изважда, като чекмедже, а в долния край е поставен лампов радиоприемник със средни и дълги вълни.

Още по темата