2023
МАНИЯ ЗА ОТСЛАБВАНЕ? Нищо подобно! В автомобилния горен клас няма такава тенденция. Воден от мотото, че малко по-внушителен не е кой знае какво, Bentley неотдавна показа новото поколение на своя SUV Bentayga, а BMW освежи своя свръх-SUV X7. AUTO BILD направи по едно кръгче и с двата модела – в Щатите, където дори и автомобилите от тази лига изглеждат миниатюрни. При това новият Bentayga EWB е всичко друго, но не и миниатюрен.
Съкращението означава Extended Wheel Base, тоест „удължено междуосие“, което е с 18 см по-голямо. На пръв поглед не звучи много, но в действителност е – определено се вижда: XXL Bentley-то ни очаква заедно с конвенционалните си събратя в Лос Анджелис за тест. Цялото допълнително място се намира зад средната колона, тоест е в полза на пасажерите на втория ред. В EWB те седят върху така наречените седалки тип самолетни. Разбира се, от Bentley нямат предвид средната седалка от икономичната класа в самолетите, а тези от бизнес клас пред завесите. Креслата се регулират 22-степенно, като предлагат опора на краката, функция за полягане и автоматична климатична инсталация. Тя разпознава температурата на тялото и влажността на кожата и автоматично настройва отоплението и вентилацията.

Да, тук определено е приятно, а ако пък искаме да седнем зад волана, преди това няма как да изпием чаша шампанско. Така се ограничаваме да положим глава на меката възглавничка, да кръстосаме крака (което успя да направи дори и авторът с ръст 1,97 метра) и да се запитаме, защо от Bentley са си направили тези усилия; човек все пак трябва да си помисли, че класическият шофьорски автомобил е лимузината и само тя. Именно това е сигурно в бъдеще: Bentley спря производството на луксозния си модел Mulsanne, а наследник засега не се предвижда. Ролята на флагман на марката ще се поеме от Bentayga, а с EWB британците се целят в азиатските клиенти, които предпочитат да седят отзад, и затова предлагат адекватна замяна на лимузината.

А отпред? Работното място на водача е почти идентично, при шофиране също почти не се усеща разлика. Bentayga тежи 2,5 тона и е дълга 5,13, респективно (в случая) 5,31 метра и излъчва мощност, без да бъде прекалено динамична. Под капака работи използваният в концерна Volkswagen V8 агрегат с работен обем от 4 литра и 550 к.с. Достатъчни, за да ускорят Bentayga EWB за под 5 секунди до темпо 100 и за вдигането на максимална скорост от 290 км/ч. 12-цилиндровият двигател остава запазена територия за американските и азиатските клиенти, а Plug-in хибридно задвижване не се предлага за дългата база.

От самолетните седалки на Bentley сядаме в истински „фотьойли“ на самолет и летим пет часа в посока изток. Пристигаме в Спартънбърг, където BMW има огромен завод и където произвежда своите X-модели от X3 нагоре. Тук – и разбира се, в Мюнхен – те работиха доста усърдно над фейслифта на X7, който притежава доста повече от само козметични промени: X7 е с нова предница, която е ориентирана повече към електрическия SUV iX и с тесните си дневни светлини гледа остро напред.
Продължете на следващата страница