Baur Coupe TC 3: изключение от правилото

3001
2024

Компанията Baur е създадена преди 114 години в Щутгарт и до днес все още е част от елита на каросерийните производители, като след 2007 г. развива своята дейност в рамките на шведския концерн Semcon. 

Елегантните надстройки с марка Baur се радват на отлична репутация още от предвоенните години. Тяхното високо качество е оценено по достойнство от най-елитните производители в Германия, сред които Opel, Ford, Audi и Porsche, но продукцията й най-често се асоциира с BMW. Основната специализация на Baur е свързана с трансформирането на стандартни закрити каросерии в кабриолети, като с течение на времето тази дейност прераства в масово производство. Така например от модела 1600-2 на BMW са направени 1682 кабриолета Baur, от следващия 2002 са направени 2517 кабриолета, а от компактния модел 700 (Е110) със заден двигател са направени 2592. Малко известен факт е, че преобладаващата част от 453-те каросерии на спортния суперкар BMW M1 (Е36, произвеждан от 1978 до 1981 г.) също са дело на Baur.

В почти всички години от своята дейност обаче, фирмата се придържа към сравнително консервативна продуктова политика и за разлика от много други конкурентни производители, не се осмелява да предложи собствени разработки с оригинален дизайн. Скоро след дебюта на новата 3-та серия на BMW (E21) през 1977 г., Baur започва да обозначава своите кабрио трансформации с новото буквено обозначение ТС (Top Cabrio), което показва наличието на фиксирани рамки на вратите, възприети при всички следващи изпълнения за подобряване на безопасността.

След Baur ТС1, базиран на BMW Е21, идва ред на ТС2, който е кабрио версия на BMW E30. Въодушевени от пазарния успех на тези преработки, ръководителите на Baur решават да рискуват и да навлязат в една непозната за тях зона – тази на концептуалните автомобили. Така през 1987 г. е представен експерименталният Baur TC3, създаден в сътрудничество с фирмата Isdera, който в разрез с фирмената философия, е със закрита каросерия купе тип GT 2+2. Прототипът, който е направен в един екземпляр от стъклопласт върху пространствена тръбна рама, се отличава с невероятна аеродинамика, въпреки че не е нито много нисък (1,43 м), нито много тесен (1,74 м). Тестовете, проведени в аеродинамичния тунел на Mercedes-Benz в Щутгарт-Унтертюркхайм, предизвикват истинско недоумение и искрено недоверие в инженерния екип, който е принуден да направи неколкократна проверка на уредите си.

Впоследствие се оказва, че впечатляващо ниският коефициент на въздушно съпротивление (Cd) от 0,299 се дължи на силно скосената предна част на автомобила с обща площ от едва 1,79 кв.м, което е световен рекорд за 1987 г. Но Baur Coupe TC 3 така и не надхвърля етапа на предварителните проучвания. Той не успява да предизвика нужното внимание сред ръководството на BMW, а без финансовата подкрепа на баварската компания Baur няма шанс да развие проекта в комерсиална посока.

За изработката на Baur TC 3 са използвани ходова част и двигател от BMW 325i, а технологията, оборудването, арматурното табло и инструментите са заимствани от актуалната по същото време гама на E 30.

Скоро след дебюта на Baur TC3, BMW започва разработката на собствен проект за спортен автомобил с доста сходни параметри, който се произвежда в лимитирана серия между 1989 и 1991 г. под името Z1.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин