2022
Радикалният и безкомпромисен 1-местен „спортист“ BAC Mono, aвтомобил, който от години е символ на екстремно лека конструкция и фенономенални динамични постижения, съвсем скоро би могъл да дебютира със задвижване на горивна клетка. Първият тийзър доказва, че дори и малки производители на спортни автомобили като Briggs Automotive Company (BAC) искат да заложат сериозно на алтернативните задвижвания. Целта на малката британска компания е до 2030 да започне да произвежда само автомобили с нулеви вредни емисии.
За да постигне тази цел, BAC си партнира с британския Start-up Viritech. Viritech всъщност е специализирана в товарни автомобили и по-конкретно – в алтернативни задвижвания, най-вече водородни горивни клетки. Но още през 2021 г. компанията представи своя собствен спортен модел Apricale, за който се твърди, че има мощност от около 800 кВт (1088 к.с.) и развива скорост до 320 км/ч. От 2023 г. трябва да бъдат произведени общо 25 броя Apricale.
Що се отнася до BAC Mono, водородната версия е само първо проучване на този етап. Малкото тийзъри не разкриват никакви визуални промени в настоящия модел, но се предполага, че на мястото на четирицилиндровия двигател отзад е поставено задвижването с горивните клетки. Засега няма повече информация или технически данни – BAC обаче обещава, че автомобилът ще остане много приятен за каране и че динамиката нямало да пострада.
BAC Mono тежи само 580 килограма
А олекотената конструкция е основното във философията на BAC. От представянето си през 2011 г. Mono е сред автомобилите, които предлагат най-неподправено удоволствие от шофирането. Първото поколение Mono, произвеждано до 2020 г., е дълго по-малко от четири метра, високо само 1,11 метра и няма нито покрив, нито предно стъкло. Няма дори пасажерска седалка, тъй като пилотът седи в средата – в кокпит, проектиран специално според неговите ергономични изисквания. С тегло между 490 (до 2015) и 580 килограма с първоначално 290, а по-късно – дори с 309 к.с. от 2,3- или 2,5-литров четирицилиндров агрегат (от 2015), Mono ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,8 секунди. Лекият спортен автомобил се чувства най-добре на писта.