УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА, скъпи приятели на автомобилния спорт. Добре дошли на Голямата награда на Ливърпул, която през тази година за първи път ще се проведе по улиците на града на река Мърси.
На старта пред червения светофар на Странд стрийт, недалеч от Албърт Док, е заел позиция BAC Mono на тима на AUTO BILD. До него стоят една Vauxhall Astra и камион Volvo, зад тях Ford Focus. Едноместният автомобил с разрешение за движение по нормални пътища и съотношение тегло/мощност от само 1,88 кг/к.с. е категоричен фаворит. Въпросът: ще стигне ли невредим до финала в Сефтън парк, или високата само 111 сантиметра бегачка ще бъде прегазена от някой внушителен SUV или камион?
Времето: променлива облачност, но без валежи. Температурата на въздуха е четири градуса, температурата на отсечката на пистата – девет градуса. Пистата е почти изцяло асфалтова, отчасти и с паваж. Как ще се справи с него този супернисък автомобил? Как ще го понесе дъното на автомобила от брезово дърво? Случайно попадналите зрители гледат състезателната кола със смесица от неверие и любопитство.
Натискаме бутона „M“ в средата на волана и системите се включват. Натискаме още веднъж „M“ и двигателят стартира. Тогава светофарът на кръстовището с Джеймс стрийт светва зелено. От учудване спрямо намиращия се ниско долу под него противник камионът проспива старта. Пешеходка, която носи торба с покупки, пресича пътното платно, притичвайки. BAC Mono потегля чевръсто и си осигурява преднина. Саундът му не е като от Формула 1, но е приятно да гледаш пътя от визьора на каската. След по-малко от 3 секунди бихме достигнали темпо 100 – стига да нямаше ограничение на скоростта. Все пак отсечката от Голямата награда на Ливърпул не е високоскоростна писта. По-скоро поредица от къси спринтове. Тъй като отпред, където нашата отсечка прави 180-градусов завой и продължава в северна посока, следващият светофар отново свети червено…
BAC Mono е най-неудобният автомобил за нормални пътища на света. В тесния монокок от карбон можете да се качите само ако воланът е свален. Шестточковият предпазен колан направо привързва водача към седалката. Каската е препоръчителна, но не и задължителна. Дъгата срещу преобръщане издържа на натоварване от девет тона. Иън Бригс казва: „Автомобилът не е за транспортиране. Той е уред за екстремен спорт.“ Иън и брат му Нийл са мозъците на Automotive Company. Фирмата със седалище в индустриалната зона в южната част на Ливърпул е продала досега 40 бройки от своя Mono в цял свят. От няколко седмици колата има разрешение за движение по пътищата в Германия. „Ще доставим един Mono в района на Щутгарт“, казва Иън Бригс. Клиентът трябва да преведе 125 000 паунда плюс данъците.
По курса това са 158 000 евро. Доста пари за спортна кола.
BAC Mono бързо заема лидерската позиция на Голямата награда на Ливърпул. Припукванията стряскат минувачите. Следва ляв завой към музея. Преднината ни е достатъчна, за да спрем закратко и да покажем колата на зрителите. След това се връщаме на главната улица и внимателно поемаме към шикана Сейнт Никълъс. Носът на водача се намира на нивото на ауспуха на камион. Пътуването е напрегнато, но доставя удоволствие.
Предавките биват включвани с дрънчащ шум. Техниката – секвенциална 6-степенна трансмисия със сух картер – е от Формула 3. Воланът (без серво) не отстъпва по бутони, превключватели и дигитални индикатори на този на Себастиан Фетел. Единствено там, където четирикратният шампион от Формула 1 има настройка за бензиновата смес, при BAC са разположени бутоните за мигачите… При ускорение главата на водача – или по-скоро на пилота – бива притисната към седалката. Неудобството си има причина – автомобилът, с който провеждаме нашето Гран при на Ливърпул, е за клиент от Полша. Седалката, педалите и воланът са настроени специално за притежателя на колата. Пружините и амортисьорите от Формула 1 предават неравностите на улиците на Ливърпул в пълна степен към водача. Никой обаче не се оплаква. „Целта ни е автомобилът да доставя удоволствие“, казва Иън. Това било най-важното. Широки гуми – прекалено тежки.

Създателите: Иън Бригс (вдясно) и брат му Нийл пред тръбната рама, върху която се монтира карбоновата каросерия
Отлична аеродинамика – не е най-важното нещо според Бригс. Самата аеродинамика е разработена съвместно с изследователски институт в Щутгарт, втората родина на братята, които са работили дълги години за Mercedes. След продължила 3,5 години разработка през 2011 г. е готов и първият автомобил. Оттогава производството става на ръка. „Един клиент имаше пътно произшествие в Будапеща – информира ни Иън Бригс на добър немски език. – Челен сблъсък с BMW Серия 5.“ Човекът се отървал без нито една драскотина. „Клиентите на BAC не карат Caterham – описва клиентелата си Бригс. – Тези, които си купуват нашата кола, по принцип притежават Ferrari или Lamborghini.“ В бъдеще възнамеряват да произвеждат по един Mono Marine месечно. Моделът е създаден за транспортиране на луксозни яхти. Струва 500 000 паунда.
Нашата версия за нормални пътища на BAC Mono междувременно е достигнала до улицата на парламента, дълга права с десен завой, който води до една бензиностанция. Към движещите се отзад автомобили хвърчат малки камъчета. Видимостта назад е ужасна. Страничните огледала са с размерите на карти за игра. Следва спиране в бокса на бензиностанцията. На това Гран при пилотът сам си налива гориво. То влиза в 35-литровия резервоар, а средният разход на автомобила е 6,7 л/100 км. Днес обаче не е денят за проверка на тези факти. Вместо това даваме газ към финала на Сефтън парк. Там BAC Mono не е следван от никой друг автомобил. Накрая Гран при се превръща в самотна надпревара. Без противници, без зрители. Както казва и самото име: Mono.
BAC Mono
• 4-цил. редови двигател
• работен обем 2488 куб. cм
• Мощност 227 кВт (309 к.с.)
• Макс. въртящ момент 308 Нм
• Максимална скорост 275 км/ч
• 0–100 км/ч за 2,8 сек
• Задно задвижване/секвенциална 6-степенна трансмисия
• Обем на резервоара 35 л
• Д/Ш/В 3952/1836/1110 мм
• Собствено тегло 580 кг
• Съотношение тегло/мощност: 1,88 кг/к.с.
• Клиренс 100 мм (отпр.), 110 мм (отз.)
• Гуми 205/40 R 17 (отпр.), 245/40 R 17 (отз.)
• Разход на гориво 6,7 л А 95Н/100 км
• Цена 125 000 паунда (нето)
ИЗВОД
BAC Mono е НЕавтомобил: НЕвероятно скъп, НЕудобен, НЕпрактичен, НЕразумен. Но
и доставя толкова много УДоволствие.