AUTO BILD България / B12 5.7 Coupé: Ferrari-то на Alpina

B12 5.7 Coupé: Ferrari-то на Alpina

Германско Gran Turismo с 12 цилиндъра, максимална скорост 300 км/ч, боядисано в червен цвят Mugello? Именно това е Alpina B12 5.7 Coupé. Спортният модел от Алгой е замислен като конкурент на Ferrari и компания през 90-те години


16
ное.
2017

От средата на 80-те години BMW действително разработва конкурент на болидите от Маранело: мощно Gran Turismo със скриващи се фарове и V12. Става въпрос за Серия 8 (Е31). Знак за „хвърляне на ръкавицата“ към Италия е един от цветовете на топмодификацията 850 CSi – червеният Mugello. Баварците дори обмислят пускането на M8 – но в крайна сметка правят единствено 12-цилиндров прототип с 550 к.с. на тази суперверсия. Тунинг специалистите от Alpina (която има статус на отделен автомобилен производител) обаче се заемат сериозно със задачата да направят наистина потентна версия на Серия 8 – B12 5.7 Coupé. Ние успяхме да открием екземпляр от нея в невероятно състояние при колекционера на Alpina Райнер Вит в германския град Есен.

Но защо изобщо ви представяме този автомобил? Причините са много: в началото на 90-те почти никой не е имал възможността да кара модела. През 1992 5,7-литровото Coupé е един от малкото серийни модели, които развиват 300 км/ч. При това Alpina-та е натъпкана с технологии, които до ден-днешен са смятани за актуални. И за да избегнем обърквания с 850 CSi, M8 и B12, ще хвърлим поглед към миналото. Като препратка към работния обем, в Бухлое за периода 1992-1996 са произведени само 57 екземпляра. 47 от тях са с ръчна 6-степенна трансмисия, останалите са с разработената от Alpina Shift-Tronic. Именно с нея е оборудван екземплярът от нашата фотосесия. Неговата база, 850 CSi, е оборудвана серийно само с механична скоростна кутия. Всичко при тази заводска „осмица“ е ориентирано към много по-спортно поведение, отколкото при (също 12-цилиндровото) 850i. To се изстрелва като снаряд от 0 до 100, но ускорява „само“ до 250 км/ч – когато се включва електронното ограничение. За по-висока максимална скорост не са намерени правилните гуми.

В този момент се намесват хората от Алгой, които бързо откриват потенциала на Серия 8 и получават от BMW разрешение да разработят своята концепция на базата на модела. В лицето на Michelin те откриват доставчик на гуми, който ще им помогне да „прескочат“ границата от 250. За екипа на Alpina обаче това не е достатъчно: момчетата модифицират 5-литровия V12-мотор с 300 к.с. от „цивилното“ 850i и вдигат мощността му от 300 на 350 к.с., поставят декоративни елементи на Alpina, джанти с по 20 спици, правят промени по окачването и по интериора. С 6,8 сек за „спринта“ 0-100 колата не е драстично по-бърза от базовото 850i, а максималната скорост от 281 км/ч сякаш не е толкова „примамлива“ за евентуалните купувачи. Alpina успява да продаде 97 броя B12 5.0 – но това не спира компанията да гледа напред и в края на 1992 да започне проекта B12 5.7.

Porsche, Aston Martin или Ferrari в огледалото за обратно виждане

Както съкращението подсказва, в Алгой са увеличили работния обем. Компонентите на всмукателния тракт са сменени с по-обемисти, по-големи са и ауспуховите тръби, увеличен е и ходът на клапаните. „По-остри“ разпределителни валове и увеличената заради бензина А98 Н степен на сгъстяване от 10,5 допълват модификациите, с които двигателят генерира 416 вместо 380 к.с. Така колата успява да остави зад гърба си „надувковци“ като Porsche, Aston Martin или Ferrari – включително и по германските магистрали, където B12 5.7 Coupé препуска с до 300 км/ч.

Първа електронна система за контрол на съединителя

При днешната ни среща с колата на Райнер Вит нямаме намерение да проверяваме дали тези данни са верни. По аутобана на път към локацията за фотосесията обаче имаме възможност да изпробваме как се движи колата. Именно сега е моментът да обърнем специално внимание на кутията Shift-Tronic. Alpina е първият автомобилен производител в света, който при B12 5.7 Coupé имплементира електронна система за управление на съединителя – Alpina Shift Tronic. Нейната функция е проста – при докосване на скоростния лост автоматично да активира и деактивира съединителя, както и да изключва от предавка при спиране. С други думи, всичко, за което по принцип се грижи левият ви крак, сега е поверено на актуатора на съединителя. Сензорите разбират кога съединителят трябва да бъде зацепен или отцепен. В първите метри това създава странно усещане, но щом веднъж свикнете, ще се наслаждавате истински на колата.

По отношение на удоволствието от шофирането в сравнение с актуалните модели от Бухлое модифицираната „осмица“ го раздава доста сдържано; V12 можеше да бъде по-гръмогласен, красивият звук сякаш отеква чак през четирите ауспухови тръби. Напразно ще търсите стабилна тяга още от „дъното“ на оборотомера – това не е модерен турбоагрегат. Човек трябва да поддържа мотора „в настроение“, за да използва потенциала му. Водачът се радва на фината кожа от Alpina, която и след 25 години не се е напукала. Седалките ни разочароват единствено с липсата на добра странична опора. Централната конзола е като Елдорадо за технократите. Отгоре има сериозен бордови компютър с безброй функции, под него е CD-плейърът, а „един етаж“ по-надолу – управлението на климатичната инсталация. Вляво и вдясно до скоростния лост са разположени бутоните на ESP, отоплението на седалките, електрическа роло щора и EML – нещото, което днес BMW нарича „Контрол на шофирането“ (S – за Sport с „агресивен“ педал на газта, K – за комфортно „носене“).

1,8-тонният колос се справя и по завоите

Малко преди крайната цел още веднъж „изрязваме“ колата по пуст междуградски път – и именно тук откриваме, че 1,8-тонната машина се справя добре и със завоите. Роля за това играе активната кинематика на задната ос, при която още преди силите на ускорение в завой да подействат, колелата се отклоняват с помощта на хидравлична система. С нея в перфектен синхрон действат окачването Bilstein и широките 18-цолови гуми – но вече не на Michelin, а на Dunlop. Когато човек е уверен в способностите си зад волана, ще оцени и действието на шпердиференциала при лек дрифт. Единствено кормилното управление не ни допада – воланът е прекалено голям и не създава усещане за директен контрол. По лоши пътища обаче Coupe-то се справя като истинско GT – фино и спокойно.

Технически данни
Двигател V12
Разположение отпред надл.
Работен обем 5646 куб.cм
кВт (к.с.) при об/мин

306 (416)/5400

Литрова мощност 74 к.с./л
Нм при об/мин 570/4000
Трансмисия 6-степ. автоматизирана
Задвижване задно
Спирачки пр./з. дискови/дискови
Гуми пр./з. 245/40 – 285/35 R 18
Д/Ш/В 4780/1855/1330 мм
Междуосие 2684 мм
Тегло 1865 кг
Относителна мощност 4,5 кг/к.с.
Обем на резервоара 90 л
Обем на багажника 320 л
Динамика
0-100 км/ч 5,8 сек
Макс. скорост 300 км/ч
Разход 18,7 л А98 Н
Цена
нов 268.500 герм. марки
употребяван ок. 240 000 лв.

Извод

Добре, Alpina B12 5.7 Coupé никога не е успявала да бъде емоционална колкото Ferrari. Само че нейният силует, техника и скорост впечатляват и днес. Стига човек да поддържа 416-те конски сили на V12-двигателя „будни“ по подходящия начин. Скоро ще се появи новата Серия 8. Да се надяваме, че и тогава Alpina ще се осмели да подобри спортното купе.

Още по темата