2024
Един уникален автомобил, проектиран преди повече от 90 години, оживява в наши дни.
Малко хора знаят, че докато се разработват състезателните автомобили за Гран при, Auto Union AG и конструкторското бюро на Фердинанд Порше планират създаването на спортен седан, оборудван с двигател V16! В оригиналната документация автомобилът е наречен Schnellsportwagen, което очевидно е трябвало да бъде и неговото търговско название. Било е предвидено Auto Union Type 52 (каквото е вътрешнофирменото му обозначение), да бъде изработен в малка серия и да се предлага основно за състезания на дълги разстояния като Миле Миля или в различни надпревари за издръжливост, като тези на Спа или Льо Ман.
Още в края на 1933 г. дизайнерското бюро на Porsche прави първите дизайнерски скици, които придобиват по-конкретна форма през 1934 г. Ръководителите на проекта решават да изработят един опитен образец за тестове, но доколкото е известно, тази идея не е осъществена. Проектът е изоставен през 1935 г., след което следите му се губят в архивите на Audi и Porsche.
Auto Union Type 52 се отличава с впечатляващ дизайн, изключителна динамика и много новаторски за времето си конструктивни и стилистични решения. Базиран е на технологията на състезателните автомобили Auto-Union, разработени по същото време за участие в Гран при. Шасито е проектирано във вид на стълба, а конструкцията му е съобразена със спецификата на мощния централно разположен 16-цилиндров двигател от Auto Union Type 22, при който обаче степента на сгъстяване е намалена, за да може колата да работи с обикновен бензин. Намалено е и предавателното отношение на компресора. Използваният агрегат, който е с работен обем 4,4 литра, би трябвало да генерира мощност около 200 к.с. при 3650 об./мин. Фирмените инженери изчисляват, че при подобни параметри максималната скорост на Schnellsportwagen би трябвало да достигне 200 км/ч.
Преди няколко години Audi решава, че Auto Union Type 52 трябва да бъде направен на всяка цена, макар и със закъснение от близо един век, и ангажира специализираната фирма Crosthwaite & Gardner с изработката на негова реплика, на базата на автентичната историческа документация. Британските експерти по реставрация завършват Schnellsportwagen през 2023 г., като всички компоненти на каросерията и носещата конструкция са направени по поръчка и са ръчно изработени специално за модела. За разлика от своите състезателни аналози, триместният Auto Union Type 52 е със закрита каросерия, фарове, багажник и две резервни гуми. Водачът седи в средата, а другите две пътнически седалки са леко изместени назад. Собственото тегло на автомобила е 1300 килограма, но с трима пътници, 70 кг багаж и 150 кг оборудване, достига 1750 кг. Окачването се състои от надлъжни торсионни пружини в комбинация с хидравлични амортисьори.
Auto Union Type 52 демонстрира изобретателността на своите създатели и най-авангардните технологични иновации от онази епоха. Първото му публично представяне става през юли 2024 година по време на ежегодния британски Фестивал на скоростта в Гудууд.