Ретро » Austin Healey Sprite: горският дух с поглед на жаба

Austin Healey Sprite: горският дух с поглед на жаба

1107
2022

Доналд Хейли е известен сред приятелите си като човек, изцяло обсебен от спортните автомобили, а паралелно с конструкторската си дейност активно участва във всякакви състезания и печели много от тях, сред които и престижното рали Монте Карло. Покрай останалото Хейли работи и като технически директор в Triumph, но не след дълго решава да организира собствено производство на автомобили, носещи неговото име. Спортните му коли в основни линии са базирани на ходова част от Austin, което естествено оказва влияние и върху официалната търговска марка на модела, който е лансиран през есента на 1952 г. по време на автосалона в Лондон, под името Austin-Healey. Президентът на Austin Ленард Лорд е толкова впечатлен от новия спортен автомобил, че купува от Хейли всички производствени права върху него още преди официалното откриване на изложението!

За не особено платежоспособните клиенти през май 1958 г. Austin-Healey предлага модела Sprite (в превод: дух, елф), който не след дълго става особено популярен с прозвището “frog-eye” (“жабешко око”). Това сполучливо определение идва заради специфичните изпъкнали фарове, които са монтирани близо един до друг в средата на капака. Дизайнът е дело на Джери Кокър и Джефри Хейли, а механиката до голяма степен е идентична с тази на Austin A35, откъдето директно са взети предното окачване, двигателят и трансмисията. 948-кубиковият мотор обаче е допълнително преработен с инсталирането на два карбуратора, благодарение на които мощността е повишена на 43 к.с., а максималната скорост вече достига 136 км/ч.

Цялостната концепция на миниатюрния и непретенциозен Sprite е максимално опростена, а интериорът – меко казано спартански. Автомобилът реално няма преден и заден капак. Достъпът до двигателя се осъществява след повдигане на цялата предница, която представлява самостоятелен панел, изработен от четири отделни плоскости, и включва радиаторната решетка, фаровете и габаритните светлини. Така наречената “ниша” за поставяне на багаж се намира зад седалките и достъпът до нея става именно от там. Максимално семплото арматурно табло се състои точно от четири кръгли уреда, от които двата средни (километража и оборотомера) са малко по-големи. Общата линия на дизайна създава впечатление за класическа простота, лишена от излишни хромови орнаменти и емблеми. Дори рогчетата на предната броня се предлагат само като “екстра”, чиято цена през 1958 г. е равна на 6 паунда.

Въпреки привидно скромното си поведение, Sprite също като своите по-големи събратя се изявява с огромен успех сред А-сериите на пистите в Льо Ман, Себринг и дори Флорида. Специалните състезателни преработки, познати под името Sprite “Sebring”, и днес са едни от особено търсените и скъпи класически автомобили. Днес това до голяма степен важи и за серийния модел, който в края на 50-те години е един от най-евтините автомобили във Великобритания. Неговата цена през 1958 г. е 668 паунда – близо 100 паунда по-малко от тази на “бръмбара“ на Volkswagen!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин